12 december 2005

fluitje duldt geen zweepje

Op het gevaar af om de minst gelezen blog allertijden te worden, laat ik de bejubelde Annie MG Schmidt eens haar zegje doen: "Het geweld in oude sprookjes is essentieel. Het geweld hoort bij het leven, zoals ook de dood en de sex en de religie, dat alles hoort erbij, ook voor kinderen. Een hypocriet opvoedingssysteem heeft sinds anderhalve eeuw een heleboel taboes opgebouwd. Geen sex, geen geweld, geen ziekte, geen dood, allemaal taboe voor kinderen. Zelfs een dronken vader die de boel kort en klein slaat mag niet meer. Ik zou er voor voelen om de dronken vader weer in te voeren."

De NMBS heeft klaarblijkelijk geen hoge pet op voor Annie. Om hevige reacties bij kinderen en gevoelige personen te voorkomen, heeft onze spoorwegmaatschappij beslist om de versbereide foie gras-affiches van Gaia niet toe te laten in de spoorwegstations. Diezelfde in bescherming genomen kindjes knuppelen ondertussen pinguins dood op online-games, horen vertellen over een wolf die een stokoude grootmoeder verorbert, bekijken prentjes van een griezelige heks die Hans en Grietje gaat opeten, laten het bloed weelderig uit afgehakte hoofden vloeien op hun PS2 of vonden misschien vorige week hun eigenste moeder geketend aan de postbode smeken waar zijn "post" bleef.

De kindjes van vandaag kunnen wel tegen een stoot. Dat lijkt de NMBS te ontgaan. Bovendien zijn er toch nog steeds de papa en de mama, de nieuwe papa en de vriendin van papa, de stiefmama of de grote zus uit het nieuw samengesteld gezin om de nodige duiding te verschaffen. Net zoals ze dat doen bij de fosforaanvallen van Amerika of bij de van honger en kou lijdende Pakistaanse kinderen op het journaal. Bovendien, als de NMBS dan toch de kindjes wil behoeden van shockerende beelden en op haar strikte neutraliteit staat, wie heeft dan toestemming gegeven om Jannie Haeck tot hoofd van de spoorwegen te bombarderen?

Mooi gemaakt volgens mij
maar niet mooi genoeg volgens de
NMBS om te kunnen wedijveren
met de prachtige uurregelingen.

1 opmerking:

  1. Oh, je was me voor, en dat zie ik nu pas...
    Soit, ik vrees dat ze ons voor domme ganzen houden bij de NMBS (én de MIVB). Ik kan me trouwens wel shockerender affiches voor de geest halen.

    BeantwoordenVerwijderen

Dank je wel om een reactie achter te laten. Als je opteert om als 'Anoniem' te reageren omdat dit het eenvoudigst is, wil je dan je opmerking wel besluiten met je voornaam/naam? Het is plezant om te weten wie mijn blog bezoekt en reageert. Even simpel als 'Anoniem' is 'Naam/URL'. Van die URL hoef je je niks aan te trekken, je vult gewoon je naam of roepnaam of alias in en ... hopsakee, dat werkt ook. Merci.