31 december 2013

2-sterrenplekje in Bolderberg

Met een winterjas aan was het gisteren best aangenaam om de natuur in te trekken. Zeker in de bossen voelde je niks van de koude wind. Die van ons verkoos om hier en daar het huis wat te fatsoeneren - ik ben eerder diegene die in casu werkgelegenheid crëeert - maar mijn vader had wel zin om mee te gaan wandelen. We doen dat tegenwoordig wel meer samen en een verkwikkend drankje achteraf in de lokale stamenee nemen we er ook bij. Als vertrekplaats koos ik voor het Domein Bovy in Bolderberg, vlakbij het circuit van Terlaemen. Hier vertrekken verschillende wandelroutes waaruit we eentje kozen die over de Bolderberg klom.

mijn wandelpartner en tegelijk mijn vader

Het was voor mezelf een primeur, die Bolderberg. Het is een getuigenheuvel van zo'n 60 meter hoog waarmee het een van de hoogste toppen in onze provincie (Limburg) is. Rond de 13de eeuw werd hier ijzerzandsteen ontgonnen waardoor er vijvers ontstonden, die thans deel uitmaken van De Wijers. Vanop de Bolderberg heb je noordwaarts een prachtig en wijds uitzicht op het Kasteel van Terlaemen (zie foto hieronder). Ik herkende dit beeld meteen vanuit de toeristische folders.

2-sterrenplekje (panoramisch uitzicht)

Regionaal Landschap Lage Kempen heeft dit panoramisch uitzicht opgenomen in hun 'sterrenplekjes'-project waarmee men schitterende parels uit eigen streek beter bekend wil maken bij het grote publiek.  De zgn. Bolderbergse Kluis kreeg 2 sterren en dat is niet onverdiend. Interessant om te weten is dat je in dit gebied veenpluis, gagel en beenbreek kunt terugvinden. Met veel geluk kan je er ook de roerdomp en de zeldzame boomkikker ontdekken. Het infobord aan de voet van de berg vermeldt nog dat de abdijen van Averbode en Herckenrode vroeger vis kweekten op de vijvers van Terlaemen.

achtergevel van de Kluis op de Bolderberg

Mijn vader wist me te vertellen dat we bovenop de berg 'De Kluis' zouden tegenkomen. Hij heeft in dit natuurgebied al meerdere wandelingen achter de rug, vandaar. En inderdaad, na een stevige klim tussen de uitgebloeide heide, vonden we daar een opgeknapt gebouw waar een bord ons welkom heette: "WELKOM op het PRIVE EIGENDOM van Baron de Villenfange de Vogelsanck". 

We bezochten er het toegankelijk kapelletje en mijn vader onstak er een kaarsje van een halve euro. De kans dat dit gebaar iets goed teweegbrengt, is groter dan dat het kwaad kan, denk ik dan maar. Heel waarschijnlijk waren mijn vaders gedachten op dat moment bij zijn pas overleden oudste broer en zijn zus - mijn tante Maria  -  die thans voor de tweede maal revalideert van een hersenbloeding. Een warm vlammetje als teken van verbondenheid. Ik vind dat schoon.

Op het kastanjen hek rondom de Kluis zag ik de felgroene bordjes van VELT hangen. Hier wordt ecologisch getuinierd, zonder gif. Ja, dit afgelegen gebouw wordt bewoond door een 'kluizenaar', eentje met groene vingers blijkbaar. Er zijn triesterige plekken om je intrek te nemen, zegt de natuurmens dan in mij, al denk ik dat je er 's nachts van alles hoort dat niet slaapbevorderend is. 

Overzicht van de wandelingen vanuit Bolderberg

Terug aangekomen op het domein Bovy deden we ook daar nog een verkennend toertje (bovenste foto) vooraleer ons neer te zetten om onze koffie en warme chocomelk met slagroom te nuttigen. In de zomer komen we terug om de heel grote toer te doen, rondom het natuurreservaat Weyerman. 'Rondom' want zo te zien mogen we er zonder toestemming niet in of door. Voor de boomkikkers.


2 opmerkingen:

  1. Weerom leuk geschreven. Ook fijn dat je met je vader nog zo'n wandelingen kan maken.
    Geniet van 2014 (en de laatste teugen van 2013)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat ziet er een prachtig wandelgebied uit. (Foto 2 is precies een ansichtkaart!)
    Ooit, als ik eens tijd op overschot heb, wil ik beslist eens een daguitstap richting het groene Limburg ondernemen.

    Voor nu: prettige jaarovergang en een voorspoedig en gezond 2014 voor u en de uwen.

    BeantwoordenVerwijderen

Dank je wel om een reactie achter te laten. Als je opteert om als 'Anoniem' te reageren omdat dit het eenvoudigst is, wil je dan je opmerking wel besluiten met je voornaam/naam? Het is plezant om te weten wie mijn blog bezoekt en reageert. Even simpel als 'Anoniem' is 'Naam/URL'. Van die URL hoef je je niks aan te trekken, je vult gewoon je naam of roepnaam of alias in en ... hopsakee, dat werkt ook. Merci.