8 mei 2020

oog in oog met een reptiel


Hoeveel jaren is dat geleden dat ik nog eens oog in oog kwam te staan met een reptiel? En dat tijdens een wandeling in een natuurgebied vlakbij? Zeker 30 peins ik. Wel daarstraks was het nog eens zo ver. In Averbode bos en heide kruiste een levendbarende hagedis mijn pad. 't Was geen hele grote maar wat was ik er blij mee. Natuurlijk ging ik meteen op informatiejacht

Ik vond een aantal zaken waarvan ik geen flauw benul had. Zo'n hagedis kan bijvoorbeeld zwemmen, aangedreven door zijn staart. De hagedis kan zelfs een tijdje onder water blijven. Er zijn heel wat vijanden voor deze hagedis, van vogels over egels tot en met spinnen en ook kannibalisme komt voor. De levendbarende hagedis is zelfs dé belangrijkste prooi voor de adder. Straf is ook dat het mannetje een dubbele penis heeft. Zo kan hij het vrouwtje links of rechts 'benaderen'. 

levendbarende hagedis


5 opmerkingen:

  1. Knappe waarneming van een fraai diertje.
    Bij het afbreken van ons houten terras, heb ik een hazelworm verjaagd uit zijn woonst. Dat is dan weer een pootloze hagedis. Ging er nochtans als een speer vandoor. Ik vermoed dat die vier penissen had. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooie waarneming. In België zie ik ze uiterst zelden, in Frankrijk op vakantie waren ze er zowat altijd bij.
    't Is ook gewoon een mooi beestje, en als ik dus goed begrepen heb een serieuze scheefpoeper

    BeantwoordenVerwijderen
  3. In mijn kindertijd zaten er hier veel hagedissen, toen was de overkant nog een open veld met brem. Intussen is het bos en daar houden ze absoluut niet van. Een hazelworm heb ik nog nooit in 't echt gezien.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. In Nederland ben ik er nooit een tegengekomen maar in Frankrijk zie ik ze regelmatig. Mooi dat je deze zag.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik heb alleen nog maar in onze Ardennen een hagedis gezien. Zálig als je daar op stuit hè!

    BeantwoordenVerwijderen

Dank je wel om een reactie achter te laten. Als je opteert om als 'Anoniem' te reageren omdat dit het eenvoudigst is, wil je dan je opmerking wel besluiten met je voornaam/naam? Het is plezant om te weten wie mijn blog bezoekt en reageert. Even simpel als 'Anoniem' is 'Naam/URL'. Van die URL hoef je je niks aan te trekken, je vult gewoon je naam of roepnaam of alias in en ... hopsakee, dat werkt ook. Merci.