27 mei 2020

ongewone krabspin


De spin zag me afkomen en kroop dan maar snel naar de achterkant van het blad. Maar ik had ze gezien en wilde ze beter leren kennen. Deze wens was niet wederzijds maar dat gaat meestal zo in de relatie tussen spinnen en mij. Voor zover ik de lichaamsbouw en het gedrag snel kon inschatten, leek het me een krabspin maar de kleur was heel ongewoon.


Geen wit of gelig wit zoals we dat kennen van hun uitmuntend camouflagegedrag in bloemen maar eerder rood met een zwart-wit achterlijf. Het blijkt een boskrabspin te zijn, een nieuwe soort voor onze tuin en tot voor kort een curiosum in Vlaanderen. Tot en met 2018 werden er nooit meer dan 10 exemplaren gemeld op waarnemingen.be. Vorig jaar waren het er 33. 

Een mooie detailfoto vind je op de website van Gerheserheide. Ook hier werd de boskrabspin gevonden.



6 opmerkingen:

  1. Zeer interessante waarneming.
    Spinnen zijn best moeilijk te determineren én te ontdekken, zoals je al opmerkte.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Super ontdekking, nog redelijk zeldzaam en aan de reactie van de spin te zien had die dat liever nog wat langer zo gehouden.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dit jaar tref ik ongewoon veel krabspinnen in de tuin, maar een boskrabspin zit er (vooralsnog) niet tussen. Wat een aangename revelatie!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Krabspinnen zijn hier echte killers. De bloemen zitten er vol van en veel bijen, vliegen en zelfs vlinders worden door hen gedood. Ze weten precies waar ze slachtoffers kunnen verwachten.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Knappe waarneming, Ludo. Wanneer ik de foto achter de link bekijk, zie ik ook dat ze niet vies is van een bladluisje ;-)
    Ik vind het zelf altijd onwaarschijnlijk dat zo'n beestje soms gewoon een hommel, die waaarschijnlijk 10x groter en zwaarder is, kan overmeesteren zonder web

    BeantwoordenVerwijderen

Dank je wel om een reactie achter te laten. Als je opteert om als 'Anoniem' te reageren omdat dit het eenvoudigst is, wil je dan je opmerking wel besluiten met je voornaam/naam? Het is plezant om te weten wie mijn blog bezoekt en reageert. Even simpel als 'Anoniem' is 'Naam/URL'. Van die URL hoef je je niks aan te trekken, je vult gewoon je naam of roepnaam of alias in en ... hopsakee, dat werkt ook. Merci.