2 juni 2015

naamloze gratie

copyright: ludo rutten

Zelfs niet in de buurt van de bakken met de diverse soorten Geranium vond ik 2 potjes met een heel aantrekkelijke Geranium. Ze moeten om een of andere reden bij de verkoper opzijgezet zijn of achtergelaten door een koper die zich bedacht heeft. Redelijk onbegrijpelijk, toch zeker nu de bloemen er in staan. Want ik vind het een 'beauty', te mooi om harteloos achter te laten.

Een naamkaartje ontbrak, maar dat is nu ook niet noodzakelijk om een plant mooi te maken. De aparte, lichtblauwe kleur van de bloemblaadjes viel me meteen op. De gracieuze witte aders en de violette helmknoppen maken de aanblik heel bijzonder. Jammer dat er maar 2 van waren maar beter dan niets. Na de aanplant in de buurt van onze 2 lichtpaarse tuinzetels, tesamen met een groep kluwenklokje, ben ik toch op zoek gegaan naar de juiste benaming. Je kent dat, precies van die ene onbekende plant, willen ze de volledige Latijnse naam horen op zo'n opentuinenweekend. Die afgang wil ik me besparen.

copyright: ludo rutten

Na wat scrollen in digitale plantencatalogi en lijnen vol Google-afbeeldingen ben ik terechtgekomen bij Geranium pratense "Mrs Kendall Clark", een soort die niet in het vaste assortiment zit van mijn gebruikelijk adres.  Op de website van de Tuinen van Appeltern staat te lezen dat 'kenners deze ooievaarsbek rekenen tot  de groep van de mooiste ooievaarsbekken'.  Deze beemdooievaarsbek heeft alvast ooit de prestigieuze "Award of Garden Merit of the Royal Horticultural Society" gewonnen.

copyright: ludo rutten

Ik ben content dat hij hier, met een portie geluk, in de tuin terechtgekomen is. Naamloos en aan de kant geschoven maar thans in volle glorie aan 't stralen.


6 opmerkingen:

  1. Prachtige plant, geranium pratense. Had je die nog niet in je tuin staan? Is volgens mij één van de mooiste inheemse bloemen

    BeantwoordenVerwijderen
  2. de botanische pratense staat hier al enkele jaren, deze is toch heel anders van bloem.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Deze is zeker anders. Maar uit je tekst maakte ik op dat je geen G. pratense in je tuin had staan, wat me enorm verbaasde. Een verkeerde conclusie van mij dus ;-)

      Verwijderen
  3. De plant is inderdaad buitengewoon mooi! Hopelijk gaat hij zich lekker uitzaaien of spannend kruisen bij jou.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Het is dat het voorbestemd was ;-) .Een hele mooie !

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Die had ik ook niet laten staan, Ludo, want ik ben gek op Geraniums en dan die kleur, prachtig. Het zou me niet hinderen of het beestje een naam heeft.

    BeantwoordenVerwijderen

Dank je wel om een reactie achter te laten. Als je opteert om als 'Anoniem' te reageren omdat dit het eenvoudigst is, wil je dan je opmerking wel besluiten met je voornaam/naam? Het is plezant om te weten wie mijn blog bezoekt en reageert. Even simpel als 'Anoniem' is 'Naam/URL'. Van die URL hoef je je niks aan te trekken, je vult gewoon je naam of roepnaam of alias in en ... hopsakee, dat werkt ook. Merci.