24 juni 2013

komkommerkruid

het eerste blauwe bloempje opende zich vandaag

Het succes van de gewone ossentong in onze tuin overtuigde mij om eens het komkommerkruid in te zaaien. Evenals de ossentong, de overbekende bijenplant Phacelia en het slangenkruid behoort het komkommerkruid tot de ruwbladigenfamilie. Zoals de foto duidelijk maakt, is de plant volledig 'ruw behaard', vandaar deze naam. Voor de hommels en de bijen is deze eenjarige plant een van de beste tuinplanten die er bestaan. Zowel voor de nectar als voor het stuifmeel geven de imkers een maximale score.

Vandaag is het eerste (eetbare) bloempje opengekomen. De gezaaide planten zien er prima uit. Zowat elk zaadje dat in het voortje werd gelegd, is succesvol gekiemd. Voor een ongeoefende en serreloze zaaier als ik is het komkommerkruid (Borago officinalis) een zegen: je kan het terplekke zaaien, op 1 centimer diepte, eens goed water geven en daar houdt het op. De natuur doet de rest. Als het waar is wat ik her en der lees, zou het komkommerkruid zichzelf nu ook instandhouden. Laat ons hopen.

de bloemen doen me wat aan de
bitterzoet of tomaten denken
Behalve om de bijen en Co te plezieren heb ik deze plant ook gekozen omwille van de blauwe kleur van de bloemen. De eveneens blauwe ossentong is momenteel volledig uitgebloeid waardoor de bernagie (syn. van komkommerkruid) deze 'leegte' terug mooi opvult. Het bloempje is ook voor keukenpieten interessant: het brengt kleur in je salades en zou - ik heb het tot dusver nog niet geproefd - naar komkommer smaken. De rest van de plant zou aan de giftige kant zijn. Erg is dat niet want ik heb niet de gewoonte om mijn bloemen en planten op te eten.

In elk geval is het een sierlijke plant die in een wat wildere of ecologische tuin zijn plekje verdient. Zo te zien gaan de verschillende planten ons nog wekenlang van bloemen voorzien. Kortom: een geslaagde introductie. Dat kan ik van de Oost-Indische kers, daterend uit hetzelfde zaai-offensief, alsnog niet zeggen. Treurnis alom.


4 opmerkingen:

  1. Het gaat zeker stand houden, Ludo. Ook hier komt het overal opnieuw te voorschijn, en niet altijd op plaatsen waar dat OK voor me is. Zaait echt goed uit

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik keb dat van die Oost-Indische kers. Iedereen zegt of schrijft altijd dat het geen eisen stelt, en toch lukt het vaak niet!
    Ik merk dat er twee plantjes zich zelf uitgezaaid hebben, en dat is telkens op een vrij beschaduwde plaats. Misschien is het dat?
    Met vriendelijke groet,
    Ria

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Bij mij komt hij niet uit zichzelf terug. Te schaduwrijk en te zure grond, denk ik.
    En al die haartjes hebben mij er altijd van weerhouden om het in de salade te stoppen en te eten...
    Maar het blijft een heerlijk, onbekommerd bloemetje.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Jaren geleden eens komkommerkruid gezaaid en sindsdien nooit zonder meer geweest.
    Oost-Indische kers zaai ik meestal voor in potjes met goed resultaat. Dit jaar heb ik ze rechtstreeks gezaaid en daarvan zijn ongeveer de helft opgekomen. En een drietal plantjes die zichzelf gezaaid hebben.

    BeantwoordenVerwijderen

Dank je wel om een reactie achter te laten. Als je opteert om als 'Anoniem' te reageren omdat dit het eenvoudigst is, wil je dan je opmerking wel besluiten met je voornaam/naam? Het is plezant om te weten wie mijn blog bezoekt en reageert. Even simpel als 'Anoniem' is 'Naam/URL'. Van die URL hoef je je niks aan te trekken, je vult gewoon je naam of roepnaam of alias in en ... hopsakee, dat werkt ook. Merci.