20 maart 2012

Venus en Jupiter

dichterbij kon ik Venus niet halen met mijn pocketcamera

Tenzij je dag en nacht tussen de witte kolen naar rupsjes aan het speuren bent, heb je de voorbije avonden misschien ook wel Venus en Jupiter opgemerkt. Deze twee planeten staan al een tijdje in mekaars buurt zodanig hel te blinken dat je er niet naast kunt kijken. De avond was gisteren nog jong toen ik ze in het westelijk luchtruim opmerkte. Mijn frank viel snel, dit moest iets bijzonder zijn. Mijn speurtocht op het internet bracht me op de site van onze weerman Frank Deboosere. Hier las ik dat Jupiter en Venus dezer dagen erg dicht bij mekaar liggen met 14 en 15 maart als meest close moment

Eerst stond Jupiter boven Venus, geleidelijk aan kwamen ze naast mekaar te staan en momenteel torent Venus boven Jupiter uit. Venus toont momenteel veel groter dan Jupiter maar vergis je niet, de diameter van Jupiter (142.984 km) is wel degelijk 12 x groter dan die van Venus (12.104 km). Het is de afstand tot de aarde die je op het verkeerde been zet. Voor alle zekerheid heb ik het nog eens opgezocht: Venus staat na Mercurius het dichtst bij de zon van onze planeten, gevolgd door de aarde, Mars en dan Jupiter. Het rijtje wordt afgesloten door Saturnus, Uranus en Neptunus. Venus en Jupiter zijn na de zon en de maan de helderste objecten in ons hemelruim.

Op 26 maart staat de maansikkel in de buurt van Venus (volgens Deboosere 'een prachtige samenstand'), de dag ervoor staat de maansikkel in de buurt van Jupiter. Ik schrik van mezelf maar ik vind het best wel boeiend. Meteen opnieuw eens kijken of ze er nog staan. .... Voilà, daar heb je ze! 

(om een gedacht te geven: Venus staat 41 miljoen km ver op het moment dat de afstand met de aarde het kortst is. Onvoorstelbaar. Dat noem ik nu eens een krachtige zaklamp!)


7 opmerkingen:

  1. ik sta er enorm van te kijken dat je er zo'n leuke foto van hebt weten maken!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. valt wel mee, want zonder statief genomen (wel met een beeldstabilisator in het kodakske en 14x optical zoom).

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik had ze gezien, de heldere zaklampen, maar wist niet dat het Venus en Jupiter waren; bedankt voor de info. En ja, de sterren aan het hemelgespan zijn zeer de moeite om te bestuderen; nog zo'n voordeel van op het platteland te wonen: geen lichthinder.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @onderdeappelboom: vorig jaar waren we in Polen op vakantie, je kan je haast niet inbeelden hoeveel sterren extra je daar kon zien. Echt balkdonker was het daar. Dan merk je hoeveel lichthinder er in Vlaanderen is.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik heb er vanuit de keuken schitterend zicht op. Ik ga de 25ste en 26ste onthouden en zeker kijken.
    Ik snap wat je bedoelt met al die extra sterren. Die ervaring had ik een paar jaar terug in de woestijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik ga daar de komende nachten nog eens extra op letten. Die sterrenhemel is toch ons wezenlijke exterieur, niet waar.
    Goed dat je er ons op attent maakt!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Straf gedaan! Het levert zeker een speciaal beeld op.

    BeantwoordenVerwijderen

Dank je wel om een reactie achter te laten. Als je opteert om als 'Anoniem' te reageren omdat dit het eenvoudigst is, wil je dan je opmerking wel besluiten met je voornaam/naam? Het is plezant om te weten wie mijn blog bezoekt en reageert. Even simpel als 'Anoniem' is 'Naam/URL'. Van die URL hoef je je niks aan te trekken, je vult gewoon je naam of roepnaam of alias in en ... hopsakee, dat werkt ook. Merci.