11 maart 2012

de eerste vlinders

Deze kleine gehakkelde aurelia beet dit jaar de spits af

Het kon eigenlijk niet missen vandaag. Een prachtig weertje met een zon zoals we ze al maanden niet meer gezien hadden. Hét moment om de eerste vlinders van het jaar te spotten en zo gebeurde ook. Tijdens onze wandeling in De Maat te Mol fladderde hij op enkele meters van ons af. Een fel oranje vlinder met gekartelde vleugelranden: een gehakkelde aurelia. Een hondertal meter verder... een knalgeel citroentje. Wat een schone vlinder! Jammer genoeg was het beestje te zenuwachtig -wat wil je met zo'n grote nieuwe wereld die voor je opengaat?- waardoor het me niet lukte er een foto van te maken. 

Thuisgekomen, terwijl we aan onze poel een koffie dronken, zagen we ook hier twee kakelverse gehakkelde aurelia's tikkertje spelen in de lucht. Om maar te zeggen dat het nieuwe vlinderseizoen van start is gegaan. De voorgaande jaren was een citroentje steeds met voorsprong de eerste, dit jaar, met slechts luttele minuten verschil, de aurelia op de foto. En hoe zit het bij jullie? Ook al vlinders gezien?

9 opmerkingen:

  1. Hier werd vrijdag de eerste vlinder al gespot. Hij staat ook al on line!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ik heb het zonet gezien. Via mijn Hollandse vrienden op Twitter weet ik dat ook daar vandaag heel veel vlinders opgemerkt zijn: koolwitjes en kleine vossen incl.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. nog niet! (met nadruk op NOG! :-) )

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Nog geen vlinders gespot alhier. Wel al groene kikkers, zonnend in de vijver, en dat is zeer/te vroeg.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Slechts een glimp van de kleine vos waargenomen.
    De gehakkelde aurelia is wel één van de mooiste vlinders, die hoop ik van de zomer ook te zien hier.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. neen, eigenlijk niet! wel padden en een dode platte salamander tijdens onze dagstapperswandeling in Dworp gisteren (verslagje op mijn blog). Een heerlijke gevarieerde wandeling over onverharde wegeltjes in het prachtig golvende landschap! zonnige groet, Hilde

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Gisteren het eerste citroentje gezien terwijl ik met mijn handen in het zand zat. Weeral een fijn lentemoment ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Tof! Teken dat de winter zijn biezen aan het pakken is :-)
    Hier heeft onze dochter vandaag de eerste vlinder gezien. Het zou een landkaartje geweest zijn. Zelf hebben we er nog geen gezien.

    BeantwoordenVerwijderen

Dank je wel om een reactie achter te laten. Als je opteert om als 'Anoniem' te reageren omdat dit het eenvoudigst is, wil je dan je opmerking wel besluiten met je voornaam/naam? Het is plezant om te weten wie mijn blog bezoekt en reageert. Even simpel als 'Anoniem' is 'Naam/URL'. Van die URL hoef je je niks aan te trekken, je vult gewoon je naam of roepnaam of alias in en ... hopsakee, dat werkt ook. Merci.