27 april 2008

mysterieus dierengeluid opgelost

Net voor de winter gebeurde er iets raar aan de rand van de vijver. Ik merkte het heel toevallig op. Iemand of iets trok beetje bij beetje een in het water hangend blad van het pampagras uit de vijver. Ik zag het hard labeurend beest niet en ik wenste het beest ook niet te storen. Was het voor een maaltijd of diende het voor het bouwen van een overwinteringsnest? Een egel, een woelrat, ... of wie weet een ringslang?

Vorige week hoorde ik voor het eerst iets wat ik nooit tevoren in mijn tuin heb waargenomen. Het leek wat op een kraaiachtige vogel, een hese hond, een egel en ook een beetje kikkerachtig.

Gisteren kwam het mysterieus geluid niet meer vanonder het pampagras maar uit de oeverplanten van de zwemvijver. En een tweede geluid enkele meters verder. Het 'spook' had zich verplaatst. BRRRR. Ik stond er vlakbij maar zag niks. Natuurlijk moest ik deze keer weten wat het was. Zou het bijten of niet? Na lang speuren tussen de planten vond ik mijn nieuw "huisdier". Is hij (of zij?) niet schattig?

de gewone pad, tussen de stapstenen van de zwemvijver.

6 opmerkingen:

  1. De voortplanting van de padden lukt in mijn vijver ook nog wel, maar groene kikkers verdwijnen steeds weer.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @patrick: ik zou ook graag een groene kikkerpopulatie in de vijver krijgen. Maar vanwaar zouden ze moeten komen? Bij mijn weten vallen ze niet uit de lucht. Jammer. En dril gaan scheppen, dat doe ik ook niet. Ik heb te weinig algen om de beestjes te eten te geven.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Schattig! Heb je ook hagedissen?
    Ik ken iemand met hagedisjes in haar boomgaard.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Schatting?
    Dat is nu niet bepaald mijn idee van schattig... maar het is wel op en top natuur! Wacht maar tot de zomer dan houden die mysterieuze dierengeluiden je gewoon wakker en zijn ze niet meer mysterieus maar wel vervelend...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. In mijn jeugd zag ik de ene hagedis na de andere. 30 jaar later is het droefnis troef. Niks meer. :(

    BeantwoordenVerwijderen
  6. En salamanders!
    Naast padden en kikkers, duikt er hier ook wel eens een salamander op. Hagedissen dan weer niet.

    BeantwoordenVerwijderen

Dank je wel om een reactie achter te laten. Als je opteert om als 'Anoniem' te reageren omdat dit het eenvoudigst is, wil je dan je opmerking wel besluiten met je voornaam/naam? Het is plezant om te weten wie mijn blog bezoekt en reageert. Even simpel als 'Anoniem' is 'Naam/URL'. Van die URL hoef je je niks aan te trekken, je vult gewoon je naam of roepnaam of alias in en ... hopsakee, dat werkt ook. Merci.