3 april 2007

afscheid

In de vroege morgen is mijn schoonzus overleden. De kleinste kinderen van de vier proberen we bij ons thuis zo goed mogelijk op te vangen. Terwijl ze spelen met onze kinderen kunnen ze hun gedachten wat laten rusten.

Kristien, mijn vrouw, helpt met het adresseren van de overlijdensberichten. Dit is heel wat werk want onze familie alleen al telt bijna 200 leden. Zelf verzet ik mijn zinnen door in de tuin verder te werken aan mijn zwemvijver. Het is mijn manier om wat gebeurd is te verwerken.

Morgen probeer ik met enkele sterke mannen de loodzware rubberfolie (200 kg) te plaatsen. Het moeilijkste deel van al. 't Wordt gegarandeerd zwoegen en zweten. Plooien en bulten moeten zo veel mogelijk vermeden worden. Probeer dat maar eens bij ronde vormen!

Gek genoeg voelt het aan alsof deze moeilijke karwei op het ideale moment komt. Binnenin zit er heel wat woede en ergernis maar ook gigabundels energie die deze weken niet aangesproken konden worden. t 'Is alsof ik wil laten zien dat "ze" ons deze keer niet klein krijgen. Dat we wél iets kunnen bereiken als we er onze schouders samen onder zetten.

Mijn schoonzus kan helaas het resultaat niet meer zien. Maar als haar kinderen er weldra samen met die van mij gaan induiken en vast en zeker veel lol zullen beleven, dan denk ik wel dat ze er heel blij mee zou geweest zijn.

Het lijden is voorbij, schoonzus. Nog een goede en zorgeloze reis.

10 opmerkingen:

  1. Het is de eerste keer dat ik je blog lees, maar ik wil je toch veel sterkte wensen in deze moeilijke tijd.

    Ik wens jou en je neven en nichten na dit alles een blijere tijd toe.

    Erica

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Vreselijk. En waarom het met zoveel afzien moet gepaard gaan blijf je je ook steeds afvragen. Hopelijk heeft ze zich wat kunnen voorbereiden.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zo erg voor de kinderen. Sterkte.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Terwijl zij weg is
    en jullie enkel leegte laat
    vermoed ik onverwoord
    dat zij nog steeds bestaat ...
    Dat zij jullie nog kan horen
    en nog met jullie kan spreken ...
    want alle liefde die er was
    kan zelfs de dood niet breken.

    Ik wens jullie sterkte toe in deze moeilijke dagen en leef met jullie mee.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ben er stil van.

    Sterkte, en vooral veel troost voor de kinderen en jullie.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Achteraf zal je verdriet je sterken; je zal er geen spijt van hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. innige deelneming. Woorden schieten te kort... sterkte!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ludo,

    Is inderdaad al de tweede keer in heel korte tijd dat ik jullie mijn innige deelneming moet aanbieden.

    Véél sterkte, en denk aan alle mooie momenten die het de moeite waard hebben gemaakt.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. sterkte gewenst ... en dat de vele herinneringen én de verbondenheid over alle grenzen heen, kracht en troost geven.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Veel sterkte voor jullie allen

    BeantwoordenVerwijderen

Dank je wel om een reactie achter te laten. Als je opteert om als 'Anoniem' te reageren omdat dit het eenvoudigst is, wil je dan je opmerking wel besluiten met je voornaam/naam? Het is plezant om te weten wie mijn blog bezoekt en reageert. Even simpel als 'Anoniem' is 'Naam/URL'. Van die URL hoef je je niks aan te trekken, je vult gewoon je naam of roepnaam of alias in en ... hopsakee, dat werkt ook. Merci.