14 februari 2009

Rare vogel

Terwijl de oudste dochter wat partijtjes afwerkte in de Minihal van Kortenberg, genoot ik van het mooie weer om in de buurt van de sporthal een wandeling te maken naar de Oude Abdij van Kortenberg.

maretakken bij de vleet

Onderweg viel me meteen de overvloed aan maretakken op. Bij ons, in Tessenderlo, is een maretak (mistletoe) een zeldzaamheid maar hier in de Leuvense leemstreek vind je maretakken bij de vleet. Diegenen die ik zag, groeiden allemaal in populieren. 

de abdij van Kortenberg

De Oude Abdij van Kortenberg ligt helemaal verscholen in het groen. Het park is zeker de moeite waard omdat er een aantal kanjers van bomen staan. Op een veldje sneeuwklokjes na trof ik vandaag evenwel niets in bloei aan. 

Deze Benedictinessenabdij van Kortenberg is door de Vlaamse overheid erkend als beschermd monument. De abdij, die gesticht werd in 1095, is voornamelijk bekend van het ‘Charter van Kortenberg’. Momenteel zijn de gebouwen van de abdij van Kortenberg eigendom van het bisdom Mechelen/Vlaams-Brabant. Door de vzw ‘Oude Abdij Kortenberg’ wordt ze uitgebaat als bezinnings- en seminariecentrum.

Bij de wandeling terug naar de sporthal hoorde ik een raar vogelgeluid dat ik enkel ken van in de dierentuin. Ik had de vogel snel in de gaten en net toen ik in de rapte een foto had genomen, vloog hij in een oud spechtengat (vermoed ik) dat uitgehouwen was in een zieke, afstervende populier. 


rare vogel: een halsbandparkiet

De groene lawaaimaker met rode bek bleek een halsbandparkiet te zijn. Deze vogel is een holenbroeder zoals onze specht. 't Is voor het eerst dat ik met eigen ogen deze exoot spotte in de vrije natuur. Maar het fenomeen is al veel langer gekend. Sommigen spreken reeds van een echte plaag.

Oorspronkelijk komt deze vogel voor in India en Afrika, maar omdat het zo'n schoon beest is, werd deze parkiet over gans de wereld opgesloten in kooien. Mensen hebben altijd graag gestoeft. Maar omdat een kooi ook maar stom is, verkozen veel van deze halsbandparkieten om te ontsnappen.  Hierdoor, maar ook door vrijwillige loslatingen, fladderen deze beesten ondertussen rond op zowat alle continenten. 

Momenteel wordt onderzocht in welke mate deze uitheemse vogel onze eigen holenbroeders zoals de boomklever en grote bonte specht verdringt. 

4 opmerkingen:

  1. een 10-tal jaren geleden werd ik er het eerst mee geconfronteerd in het BXL-se. Daar fladderen ze met 100-tallen rond.

    Er was indertijd een discussie over hoe moeten we deze "plaag" indijken.
    Persoonlijk geeft me dat een beklemmend gevoel. Het is zo een beetje van "eigen vogels eerst" en daar geeft me geen goed gevoel. Als blijkt dat de allochtone (nieuw geïntroduceerden) sterker zijn dan de autochtonen, moet je ze dan gaan doden of castreren? Of vangen en terug sturen?

    Beetje perverse gedachte vind ik dat.

    Maar mooie posting over de abdij. Ben er nog niet geweest en zal dat zeker eens doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. moet die ook verplicht een cursus volgen nederlands voor andersfluitende zangvogels

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik was toevallig vandaag in op de abdijsite. Heel wat parkieten gezien, heel wat van hun lawaai gehoord.
    Een heel deel van de maretakken zal op korte termijn verdwijnen: de overjarige populieren zullen binnenkort gekapt worden.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @maarten: hopelijk gaan ze er niet met het botte bijl in.

    BeantwoordenVerwijderen

Dank je wel om een reactie achter te laten. Als je opteert om als 'Anoniem' te reageren omdat dit het eenvoudigst is, wil je dan je opmerking wel besluiten met je voornaam/naam? Het is plezant om te weten wie mijn blog bezoekt en reageert. Even simpel als 'Anoniem' is 'Naam/URL'. Van die URL hoef je je niks aan te trekken, je vult gewoon je naam of roepnaam of alias in en ... hopsakee, dat werkt ook. Merci.