23 februari 2009

ik kon niet wachten

5 minuten geleden gekocht en nu al op Muggenbeet

Ik kan soms erg ongeduldig zijn. Deze middag blogde ik nog dat ik zinnens was om een gele toverhazelaar te kopen en rond drie uur was ik niet meer te houden. Hongerigheid, lustgevoel en voldoening... tuinliefhebbers kennen het wel.

Bij één van mijn plantenleveraars zette ik mijn neus onder een viertal geelbloemige toverhazelaars: de Westersteede, de Arnold Promise (is hier ooit zielig ten onder gegaan maar mijn vader heeft een prachtige struik), de Pallida en de Hamamelis japonica Arborea. Onder het goedkeurend oog van die van ons werden het uiteindelijk de Pallida (zie foto) en de Westersteede. Beiden geuren prima. De lichtgele Pallida wordt vaak genoemd als 'de beste cultivar' en de Westersteede schenkt je ook in de herfst een mooie rode bladverkleuring.

Morgen gaan ze de grond in (2 x 19 euro) en kunnen ze hun schraal stammetje van net 1 meter laten uitgroeien tot een flinke struik van 2,5 meter tot 3 meter. Winterhardheid is geen enkel probleem. Waar je wel moet opletten, is dat je jaarlijks de wilde loten van de onderstam -alle cultivars worden geënt- goed wegsnoeit. Doe je dat niet, dan kan uw cultivar had afleggen tegen de sterkere wilde plant waarop er geënt werd.

Bij deze is het tuinseizoen ten huize Muggenbeet officieel geopend.


2 opmerkingen:

  1. Deze doet mij aan 'the Muppetshow' denken.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @zapnimf: niet zo slecht als naam voor een nieuwe cultivar:
    Hamamelis X intermedia 'Muppet'

    BeantwoordenVerwijderen

Dank je wel om een reactie achter te laten. Als je opteert om als 'Anoniem' te reageren omdat dit het eenvoudigst is, wil je dan je opmerking wel besluiten met je voornaam/naam? Het is plezant om te weten wie mijn blog bezoekt en reageert. Even simpel als 'Anoniem' is 'Naam/URL'. Van die URL hoef je je niks aan te trekken, je vult gewoon je naam of roepnaam of alias in en ... hopsakee, dat werkt ook. Merci.