22 oktober 2013

Sunburst

de valse christusdoorn (Gleditsia triacanthos 'Sunburst')
in zijn goudgeel herfstkleed

Net zoals de Gingko biloba verkleurt ook de valse christusdoorn (Gleditsia triacanthos 'Sunburst') helemaal geel in de herfst wat van hem momenteel een mooie blikvanger maakt in de tuin. In de zomer zorgt hij voor mooi gefilterd licht op je terras. Behalve het herfstblad is ook het ontluikend geel-groen blad mooi om te zien. Deze sierboom zet zichzelf nog extra in de verf als er ook een blauwe lucht is. Hij maakt zijn variëteitsnaam 'Sunburst' -alsof de zon plots doorbreekt- dan volledig waar. 

Alhoewel onze boom ongeveer 20 jaar oud is, hebben we nog nooit van die mooie kromme peulen gehad (en dus geen zaad). Toch hebben we bloemen genoeg, inclusief de vele hommels die er verlekkerd op zijn. In mijn vele tuinboeken en bomengidsen vond ik geen verklaring voor het ontbreken van de peulen. Op het internet, waar sommige auteurs bomen haast klinisch ontleden, vond ik wel het mogelijke antwoord

De bloeiwijze van de valse christusdoorn kan zowel éénhuizig als tweehuizig zijn. Dit betekent dat er bomen zijn waarop zowel mannelijke als vrouwelijke bloemen staan maar dat er evengoed bomen zijn waarop ofwel mannelijke ofwel vrouwelijke bloemen staan. Ook dat hebben ze blijkbaar gemeen met de Ginkgo biloba. Voortgaand op de bloeiwijze die ik de voorbije zomer eens aandachtig bekeek, hebben wij een Gleditsia met enkel mannelijke bloemen en - zoals je weet - worden de zaden, na bevruchting, in de vrouwelijke bloemen gevormd. Jammer natuurlijk, want ook de peulen hebben hun sierwaarde. 

Naast de 'Sunburst' vind ik ook de 'Rubylace' een heel mooie variëteit. De jonge bladeren lopen hier roodbruin uit.  Toch iets apart. In onze voortuin heb ik voor deze Rubylace nog wel een plekje, daar waar ik dit jaar een zieke winterbloeiende sierkers heb moeten ruimen. Hij zal er beeldig staan. Goed om weten: de imkers geven de valse christusdoorn voor nectar en stuifmeel de maximumscore. Wat extra gezoem is altijd welgekomen.


6 opmerkingen:

  1. Mooi exemplaar! Als ik zulke kleuren zie denk ik stiekem dat de herfst zo slecht nog niet is (verder geen fan van guur weer en kortere dagen).

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Absoluut een schoonheid. Ik ben trouwens benieuwd hoe jouw Parrotia in herfstkleed er nu uitziet.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zeer mooi! Moet ik toevoegen aan mijn lijstje :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik slik Ginkgo Biloba. Om helder te denken en het bloed vlotjes door m'n aderen te laten stromen. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. @Heidi: ik zou er niet te veel geloof aan hechten. Niks mis met slikken maar ginkgo biloba en al die andere flesjes met zogezegde natuurlijke wondermiddelen zijn te vaak boerenbedrog.

    BeantwoordenVerwijderen

Dank je wel om een reactie achter te laten. Als je opteert om als 'Anoniem' te reageren omdat dit het eenvoudigst is, wil je dan je opmerking wel besluiten met je voornaam/naam? Het is plezant om te weten wie mijn blog bezoekt en reageert. Even simpel als 'Anoniem' is 'Naam/URL'. Van die URL hoef je je niks aan te trekken, je vult gewoon je naam of roepnaam of alias in en ... hopsakee, dat werkt ook. Merci.