15 mei 2014

't bespaart je een rit

het voormalige trampolineveld
Zo af en toe gooi ik 2 foto's van onze tuin op mijn blog zodat je zonder naar Tessenderlo af te zakken toch een idee hebt hoe hij er op 't moment bijligt. 't Bespaart jou een rit en ik kan de minder geslaagde stukjes wegmoffelen. Ook de koffie kan ik zélf uitdrinken. Vorig jaar heb ik dat ook twee keer gedaan: 2 winterbeelden mét sneeuw en 2 beelden van september met telkens een poel op de voorgrond. De bovenste foto situeert zich op het voormalige trampolineveld en je kan even de vergelijking maken met de beginsituatie. Momenteel beginnen de hoge vingerhoedskruiden de hoofdrol te spelen. Een nieuwe Thalictrum 'Elin' moet hen binnenkort vervoegen. Ik ben benieuwd hoe deze eruit gaat zien en hoe hoog hij gaat klimmen. Men zegt me dat het een prima vaste plant is. De zelf gemetste veldkapel staat ook nog steeds recht.

het terras met zicht op de zwemvijver

De tweede foto werd genomen vanachter een Parrotia persica met blik op het avondterras. Ik noem dit het avondterras omdat we er lange tijd kunnen genieten van een ondergaande zon. De goed zittende stoelen staan met de leuning tegen de tafel omdat de regen er anders blijft in staan. Doen we dat niet, heb je gegarandeerd een natte broek als je gaat zitten. Wie wil, kan hier even terugblikken op de beginsituatie.

Nieuw hier is de aanplant van een Magnolia 'Galaxy' (ongeveer in 't midden), een smal paadje dat omgespit werd en intussen beplant is met een sneeuwklokjesboom en bosgeraniums en rechts, net buiten beeld, de aanplant van een doorbloeiende roos ('Ballerina') met enkelvoudige roze bloemen die lichtgeurend zijn. Voorts staan hier enkele bijzondere vaste planten zoals Veronicastrum, Ligularia palmatoliba, Thalictrum rochebrunianum, de uit het moeras kruipende wateraardbei en Persicaria's. Minder goed nieuws, om niet te zeggen jammerlijke geldverspilling, is dat alle Echinacea's (waaronder een paar dure rode en oranje variëteiten) hier het loodje hebben gelegd. Na de eerste winter was alles 'verschwunden'.

(Beide foto's werden vandaag genomen omstreeks 19.00 uur.)


15 opmerkingen:

  1. 'k Heb er zeker een rit(je) voor over.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. De tuin ziet er daar in huize Muggenbeet weer bijzonder goed uit.
    Ecchinacea is een eigenaardige plant.
    Ik kocht eind vorig jaar E. 'Fatal Attraction', net zoals mijn moeder (op dezelfde plaats). Bij mijn moeder zijn de 4 planten aan 6,50 EUR verdwenen, hier doet de plant het vrij goed.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Prachtige tuin, Ludo. Helemaal mijn taske thee. Als het je een troost mag wezen, Ecchinacea is hier enkel goed als slakkenvoedsel :( .

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik vind het prachtige bloemen maar ik heb mijn les geleerd: al te veel geld mee 'verspeeld'. Zelfs in de zonnige voortuin leven ze hooguit 2 jaar. Riddersporen is idem hier. Gelukkig is er keus te over.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Echinacea's zijn niet de makkelijkst houdbare planten. De omstandigheden moeten hen echt zinnen om jaar na jaar terug op te duiken.
    Je tuin staat er ronduit prachtig bij, Ludo. Maar eerlijk: ik had niet anders verwacht. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dit is natuurlijk een tuin naar mijn hart: dat wist ik al.
    Maar wat is de plek om het kapelletje mooi geworden!
    En wat een heerlijk zitplek daar bij de zwemvijver.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. superschoon! kunnen we bij u ook terecht voor beplantingsplannen?

    BeantwoordenVerwijderen
  8. beste Hilda, een vrouwtje als gij heeft m.i. geen tuinarchitect nodig. Je kan doen zoals ik: met vallen en opstaan geleidelijk aan jullie tuin aanleggen, dan is het ook echt je eigen tuin. Af en toe zal er wel eens iets kapot gaan of verplant moeten worden, maar zo leer je ook iets. De tuin van een architect kan perfect heel mooi zijn (er zijn er die dat prima doen en in overleg met) maar is dat dan jouw tuin? Ik vind net de plantenkeuze en het uitproberen deel van het plezier.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Amai, zo mooi! Nu weet ik weer waarom de ecotuindagen zijn uitgevonden. Om jouw tuin te kunnen bezoeken!
    Dat kapelletje is heel grappig. Misschien kan je er in juni tijdelijk een Rio De Janeiro Christus inplaatsen ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Volgend jaar doen we weer mee, maar eco-mensen zijn altijd welkom.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Je mag jezelf gelukkig prijzen met zo een pracht van een tuin!
    De jaren die nodig zijn om het plaatje helemaal te laten 'kloppen' zijn zo te zien helemaal voorbij!
    Geniet er maar van, met volle teugen!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Het ziet er prachtig uit maar dat vond ik al toen ik het in levende lijven mocht aanschouwen.
    Ik blijf hier inspiratie opdoen.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. En toch kom ik af bij de volgende opentuindag in jouw tuin! Echinacea's - wij hebben er nog nooit kunnen houden. Echte verdwijnplanten - heerlijk voedsel voor de familie naaktslak trouwens.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. 'Verdwijnplant', dat is nog eens een goede definitie :)

    BeantwoordenVerwijderen

Dank je wel om een reactie achter te laten. Als je opteert om als 'Anoniem' te reageren omdat dit het eenvoudigst is, wil je dan je opmerking wel besluiten met je voornaam/naam? Het is plezant om te weten wie mijn blog bezoekt en reageert. Even simpel als 'Anoniem' is 'Naam/URL'. Van die URL hoef je je niks aan te trekken, je vult gewoon je naam of roepnaam of alias in en ... hopsakee, dat werkt ook. Merci.