19 januari 2014

bosrank


zaadpluis van de clematis vitalba

Terwijl al heel wat bloemen en struiken in hun lente-offensief geschoten zijn - kijk maar eens naar de gele kornoeljes en de zwellende knoppen van de Forsythia - is de wilde bosrank, onze inheemse Clematis, nog mooi getooid in de zaadpluizen van vorig jaar. Ieder zaadje is voorzien van een frêle pluim in de hoop dat de wind hen naar een vruchtbaar stukje grond voert. Momenteel kan je deze mooie pluizen nog massaal in het wild terugvinden, voornamelijk in leemachtige en kalkrijke gebieden maar ook op ruïnes en bergen met puinafval.

In de eigen tuin (foto) doet hij het ook wonderwel. Zelfs een beetje té goed want ik moet hem intomen. Ik heb mijn 3 wilde bosranken dan ook niet in onze armzalige Kempische bosgrond geplant maar in de ophogingsgrond die na onze ruwbouw vanuit Scherpenheuvel is aangevoerd. In het plantgat heb ik daarenboven nog enkele handenvol zeewierkalk gestrooid (sinds vorig jaar doe ik dit ook bij de Helleborussen) en je ziet zo dat deze sterke klimmers het naar hun zin hebben. 


4 opmerkingen:

  1. Je hebt deze wilde clematis dus nog extra verwend! Hier heeft hij ook een gigantische groeikracht, op onze zure grond. Met verwennerij zou hij de daken van de buren ook nog gaan inpakken...
    Maar ik blijf een zwak houden voor hem.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hier zie je die wilde bosrank overal in de beemden groeien (en nu dus de pluizen). 't Is zowat héél 't jaar door een plezier voor 't oog.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooie foto met fijne details. Love it.

    BeantwoordenVerwijderen

Dank je wel om een reactie achter te laten. Als je opteert om als 'Anoniem' te reageren omdat dit het eenvoudigst is, wil je dan je opmerking wel besluiten met je voornaam/naam? Het is plezant om te weten wie mijn blog bezoekt en reageert. Even simpel als 'Anoniem' is 'Naam/URL'. Van die URL hoef je je niks aan te trekken, je vult gewoon je naam of roepnaam of alias in en ... hopsakee, dat werkt ook. Merci.