24 december 2008

wild maar te laat


Gisteren zag ik op de BBC een prachtig tuinprogramma met de mooie toepasselijke naam "wild about your garden". En tot mijn genoegen dekte de titel volledig de lading: een bestaande tuin wordt stevig onder handen genomen en getransformeerd naar een ecologische tuin waar de klemtoon ligt op het toelaten en vertroetelen van 'wildlife'. 

Het programma speelt in op de trend om af te stappen van steriele en opgekuiste tuinen en in plaats daarvan terug de natuur als richtinggevend te beschouwen. Wild about yout garden gaat daarin heel deskundig te werk en is bij momenten zelfs gewaagd geschift wanneer er bijvoorbeeld een hoop bomen ondersteboven in de grond worden geplant. Gisteren zag ik ook nog een groendak op een tuinhuis aanleggen, een palet-met-afval als insectenhotel inrichten door de kinderen van een nabij gelegen kleuterschool en een struweel met rode hazelaar aanplanten.

Eén van de makers van het programma, de gekende Chris Beardshaw, is altijd al één van de betere tuinpresentatoren geweest. Op de website van het programma geeft hij ook 10 nuttige tips om in je eigen tuin aan de slag te gaan. Velt-leden zullen de tips al wel eens eerder gehoord hebben maar het kan geen kwaad ze te blijven herhalen: voorzie als het kan een waterpartij in je tuin, plant hagen als afscheiding, laat hier en daar het gras wat langer worden, streef naar een ecologisch evenwicht i.p.v. biocides te gebruiken, zorg voor voedsel voor de dieren (zaden, nectar, insecten,...) en zo meer. Chris krijgt in het programma het tof en bekwaam gezelschap van Ellie Harrison. Ik kende ze nog niet maar maar weet zeker dat heel wat bloggers heel gaarne met haar in het lange gras insecten willen gaan zoeken.

Jammer, maar typisch voor mij, is dat de reeks zo goed als afgelopen is. Dan vind je eens een programma dat je bevalt en dan blijkt het de voorlaatste aflevering te zijn. Kieken. Maar het moet toch van mijn hart dat het weer de BBC is die dit programma inblikt en uitzendt. De VRT zie ik zoiets niet meteen doen. Is het niet geleden van 'voor boer en tuinder' en 'bio-sfeer' met Bea Van der Maat dat onze openbare omroep nog eens in de grond zat te woelen? Een beetje beschamend vind ik dat. En weet je wat nog zo bijzonder is aan dit 'wild' programma? Het wordt niet onderbroken door storende reclame! Geen groene vingertoestanden dus. Oef en ergens ook logisch: net zoals een ecologische tuin kan een geloofwaardig programma al die meststoffen en bestrijdingsmiddelen missen als de pest. 

4 opmerkingen:

  1. Probeer eens op youtube of je de overige afleveringen vindt. Zo hebben wij nog een paar gemiste afleveringen van topgear gevonden. (heel milieuvriendelijk).

    Mijn hof klinkt zoals je beschrijft, gewoon door niks erin te doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @zapnimf: youtube... dat ik daar niet aan dacht!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Toen de eerste uitzending er zat aan te komen wou ik deze o.m. als tv tip geven op mijn blog, maar ik had geen zin meer om tv tips te geven, net zomin als ik nog zin heb om cd, expo en dvd tips te geven.

    Had ik dat nu geweten dat ik hiermee tenminste één mens had kunnen plezieren!

    :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. dezer weken om een beetje tegen gewicht te bieden voor al dat groene-gras-11-mannen-en-een-bal springwatch nu weet ik wat er gebeurt in een mezen nest, alleen heb ik het nogal moeilijk met de engelse benamingen vermits ik de helft van de beesten nog niet bij naam ken. :)

    BeantwoordenVerwijderen

Dank je wel om een reactie achter te laten. Als je opteert om als 'Anoniem' te reageren omdat dit het eenvoudigst is, wil je dan je opmerking wel besluiten met je voornaam/naam? Het is plezant om te weten wie mijn blog bezoekt en reageert. Even simpel als 'Anoniem' is 'Naam/URL'. Van die URL hoef je je niks aan te trekken, je vult gewoon je naam of roepnaam of alias in en ... hopsakee, dat werkt ook. Merci.