De cafébazen zijn slecht gezind op Inbev omdat deze de Jupiler-glazen groter heeft gemaakt. Meer bier voor dezelfde prijs is goed voor de klanten maar zeker ook voor Inbev die zo de omzet van Jupiler een duwtje in de rug wil geven. Hoe groter het glas, hoe sneller een leeg vat. Maar hoe minder pinten uit een vat, hoe kleiner de winst voor de cafébaas. Al zullen ze daar wel weer snel een mouw aan passen: een stellapint, een prijsstijging, een te dikke schuimkraag, een nicnacje in plaats van een minimarsje bij de koffie, enkele biersoorten in 't zwart aankopen,... . Een middenstander moet je de truken van de foor niet leren. Al bij al, drukte om niets.
Anders is het gesteld met onze kleding. Waar je bij Jupiler méér voor dezelfde prijs krijgt, zal je dit seizoen in de kledingzaken het tegenovergestelde aan den lijve ondervinden. T-shirts, hemden, vesten en jassen zijn allemaal 10 centimeter korter geworden. Minder stof voor dezelfde prijs. "Dit jaar is kort de mode" verduidelijkt de verkoopster me. Alles komt net tot aan de bovenrand van de broek en soms nog hoger. Richting blote navel, ook voor de man. Met het stof voor tien hemden lappen ze er nu twaalf in mekaar. Afzetterij noem ik dat. In de branche heet het gewoon mode.
Omdat ik alles liever in 't lang heb -als ik buk hoeft niemand per se mijn bouwvakkersbillen te zien- heb ik het stapeltje pasgerief mooi in de winkel laten liggen. Mode of niet, voor veel geld wil ik veel textiel.
In de Morgen reageerde iemand van Inbev met de verklaring dat de glazen iets groter zijn geworden opdat de cafébaas nu schuimkragen van 3cm kan tappen, ipv 2 cm vroeger, "om het aroma in het glas te bewaren en om het bier te isoleren van de warmere omgevingslucht". Zo krijg je natuurlijk alles verkocht :-)
BeantwoordenVerwijderenWaarschijnlijk worden de t-shirts nu korter gemaakt om elke man de kans te geven hippe onderbroeken tot aan zijn navel te dragen en ze fier aan zijn omgeving te tonen!