31 december 2004

nieuwjaarszingen

De kinderen van Tessenderlo zijn al een uurtje bezig met nieuwjaarszingen. Zij gaan de geburen in en zingen een kort liedje waarin een nieuwjaarswens zit vervat. Als dank geven de mensen de kinderen dan snoep, waar het voor de zangertjes uiteraard allemaal om te doen is. In mijn eigen kindertijd ging ik zelf ook zingen. Met meer dan honderd, misschien wel tweehonderd kinderen liepen we over de straten van huis tot huis. Als het echt heel koud was dan kregen we bij nonkel Benoit altijd warme chocomelk. Dit deed goed want onze handen en voeten waren soms bijna bevroren. De laatste tien jaar is het aantal zingende kinderen fel geminderd. Niet dat de mooie traditie in de vergeethoek geraakt, maar gewoon omdat we in een 'kindarme' buurt wonen. Ik schat dat het er met mijn eigen kinderen inbegrepen nog zo'n 20 zijn. Zij hebben geluk, want het uitgedeelde snoep is navenant geëvolueerd: een geglazuurd koekje, een lekstok of een zuurke wordt nog nauwelijks in de snoepzak gestoken. Als de zware zak bij aankomst op tafel wordt omgekapt, liggen er zakken chips, marsen, versierde snoepzakjes met snoepjes uit alle kleuren,... zoveel dat je -verkeerdelijk- denkt dat ze er een gans jaar mee toekomen. Het meest 'gezongen' liedje is nog steeds hetzelfde als in mijn tijd: "nieuwjaarke zoete, khem kouw voete, laat me niet te lang staan want kmoet nog op een ander gaan". Vrij vertaald: steek zo rap mogelijk iets in mijne zak want ik wil verdergaan. Toch wil de traditie het zo dat je bij het openen van de deur zegt: "amai, jullie kunnen mooi zingen. Kies nu maar een lekker snoepje." En waarom ook niet? Nieuwjaarszingen is nog een van de zeldzame momenten dat de geburen contact hebben met mekaar, dat je hun 'joeng' eens ziet. Misschien is het voor vele mensen één van die zeldzame keren dat ze uberhaupt iemand aan hun voordeur te zien krijgen. En mijn eigen kinderen genieten er ook met volle teugen van.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Dank je wel om een reactie achter te laten. Als je opteert om als 'Anoniem' te reageren omdat dit het eenvoudigst is, wil je dan je opmerking wel besluiten met je voornaam/naam? Het is plezant om te weten wie mijn blog bezoekt en reageert. Even simpel als 'Anoniem' is 'Naam/URL'. Van die URL hoef je je niks aan te trekken, je vult gewoon je naam of roepnaam of alias in en ... hopsakee, dat werkt ook. Merci.