12 december 2004

GPB: het einde is in zicht.

Nog effekes op onze tanden bijten mannen (en vrouwen) en dan kunnen we de GPB vaarwel zeggen. Twee jaar lang zijn we toeschouwer geweest van een soort experimenteel theater waarbij diegenen die het einde halen zonder zich te verhangen een papiertje krijgen waarop staat dat je nu 'pedagogisch bekwaam' bent. Bedoeld wordt dat je je prima hebt geassimileerd naar de inzichten van Troch en amigo, dat je -ondanks je leeftijd- toch nog stapels papier kan van buiten leren en dat je braafjes op tijd je inschrijvingsgeld hebt betaald. Pas op: we zijn het er allemaal over eens dat we hier en daar brokjes zinvolle dingen geleerd hebben, dat we interessante docenten zijn tegengekomen en dat we onbedoeld hebben geleerd hoe het niet moet, maar voelen we ons niet allemaal in onze intelligentie beledigd? Voelen we ons niet 'als kleuters' (cfr. P.) behandeld? Hadden we het vroeger in onze basisopleiding als eens niet allemaal eerder gehoord? Is het niet zo dat we van onze stoel vielen omdat er absenties werden afgenomen en dat dit vaak de sterkste motivatie was om 's morgens je warme nest te verlaten? Ben je ook niet tot de pijnlijke conclusie gekomen dat de extra verworven bagage ook op een trimestertje kon gedoceerd worden en dat het dus echt niet nodig is dat 'hooggeschoolden' twee jaar lang geëntertaind worden? En wat vond je van de punten,... vond je mama dat je een goed rapport had?

Het goede nieuws is dat de GPB helemaal zal herzien worden en dat heel wat docenten ook wel door hebben dat de melk behoorlijk zuur is. Zelf zijn we er wel niks meer mee. Toch heb ik stillekes de hoop dat onze fantastische groep, met onze positief, opbouwende maar vlijmscherpe kritische geest, voor een klein beetje heeft bijgedragen tot deze noodzakelijke verandering. Want veel verstandige dingen die ik op de GPB heb gehoord, hebben we zelf gezegd. Zij die na ons komen mogen ons (misschien) een klein beetje danken. Danken omdat we niet als sullen en losers alles geslikt en onbeantwoord hebben gelaten maar omdat we "de ballen" hebben gehad ons gedacht te zeggen. Misschien is onze opinie niet meer geweest dan een woestijnzandkorrel die door de lucht zweeft, maar ik heb toch de indruk dat onze aanwezigheid niet onopgemerkt is gebleven.

Mag ik tenslotte nog eens mijn grootste waardering uiten voor Bridged? Wat zou er van ons geworden zijn zonder haar? Ik zal haar missen.

Wat vind jij ervan? Formuleer ik het weer allemaal te positief? Verbloem ik te zeer het Geels festijn? Op deze bijdrage mag je commentaar geven op voorwaarde dat je hetzelfde leed hebt geleden.

4 opmerkingen:

  1. zoals wel meer: goed gezegd en raak geformuleerd.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ferm gezegd ludo, mooie blog ook ! groeten uit de metropool, meerhout, joris. Goe gezegd ook over de Limburgse groenen trouwens. Nog een weekske en het zit erop, behalve nog één examen, van het goede iets te veel eigenlijk...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. sommigen mensen kicken er op om andere mensen te domineren. In de context 'school' ben ik er zelf niet zo voor te vinden.
    Er zijn ook positieve punten aan de gpb; wat hebben we wél geleerd:
    1. steek de stekker in als een overhead niet werkt;
    2. groene en gele krijtjes zijn de tendens;
    3. een zin begin je best niet met een voegwoord;
    4. waarom zou je als leraar hard werken als je evenveel verdient met je leerlingen al het werk te laten doen?
    5. ook om 8.15 uur 's morgens zijn er al files;
    6. ga als leraar nooit iets drinken met de cursisten en haal het zeker niet in je hoofd er één te trakteren;
    7. wees als leerkracht niet verlegen om je kledij bijeen te scharrelen in je 'karnavalkoffer';
    8. als je buiten de les een leerling tegenkomt, hou dan je kop recht vooruit, doe alsof je diep aan het nadenken bent; zo valt het niet op dat je er op neerkijkt;
    9. zelfs als de leerlingen het beter kennen dan jezelf, geef toch niet teveel punten zo lijkt het alsof jijzelf toch nog slimmer bent;
    10. buis uiteindelijk toch nooit iemand zodat de inschrijvingen vlotjes blijven binnenstromen. Want money rules the world.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mag IK er nog een elfde aan toevoegen?

    11. Ben je én een auteur én baas van een gpb-opleiding ? En wil je dat je boek goed verkoopt? Maak er verplichte leerstof van zodat alle leerlingen het boek moeten kopen. Als er dan nog docenten zijn die het talent hebben om op een geloofwaardige manier mee te delen dat het 'een goed boek' is, dan zijn er misschien zelfs cursisten die dat nog geloven ook! Zorg er zeker ook voor dat je geen kringloopsysteem (tweedehandsboek) organiseert, want dit is niet goed voor je jaaromzet.

    BeantwoordenVerwijderen