24 november 2014

herfsttinten in de tuin

collage van herfsttinten
Ik zal zeker niet de enige zijn die bij de aanschaf en aanplant van zijn heesters en bomen rekening houdt met de herfsttinten. Ik ben nogal een herfstman en mijn plantenkeuze geschiedde daarom heel vaak tijdens najaarswandelingen en -kwekerijbezoeken. De toppers zijn hier de amberbomen, het Perzisch ijzerhout, Amerikaanse eik en de kardinaalsmutsen. Zonet, bij een lage westerzon, struinde ik door de tuin en vond ik nog enkele opvallende soorten: de watercipres (Metasequoia - foto onder), de Cornus kousa 'Teutonia' (linksboven), de Mexicaanse eik (Quercus rhysophylla 'Maya' - midden) en de papieresdoorn (Acer griseum).

de laatste bladeren van een amberboom
Wat niet klopte was onderstaande bloem. Normaal gezien is dit enkel in de lente te vinden: 

Darmera peltata of schildblad bloeit normaliter immers in april/mei, voor de grote bladeren verschijnen. Ik moet hier allicht geen tekening bijmaken hoe dit komt. Het heel zachte weer moet enorm verwarrend zijn voor onze flora.

Tijdens deze stakingsdag, waaraan ik met overtuiging heb meegedaan, heb ik wel de mouwen opgerold. Alle bladeren die op de paden lagen werden op een hoop gezwierd en dat levert volgend jaar een hele berg prima compost op.



5 opmerkingen:

  1. Meerdere dingen kloppen niet in de nazomer-herfst...
    Lie(f)s.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hier doet de winter haar intrede. Een weinig nachtvorst en overdag nog milde temperaturen maar de 'folia jacta sunt' behalve esdoorn en eik. Voor de rest een kale bedoening. Nog slechts een 5tal weken en de dagen worden alweer langer.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Met die helderblauwe hemel erachter worden de foto's heel mooi.
    De Metasequoia blijft voor mij een absolute topper, alleen dat fijne naaldjesblad al.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hier vannacht toch lichte vorst. Ik hoop dat het voldoende is om terug een beetje normale seizoensverschijnselen in de tuin te zien

    BeantwoordenVerwijderen
  5. prachtige herfstcollage. in onze tuin ook een boom die aan het bloeien is.
    groetjes, Hilde

    BeantwoordenVerwijderen

Dank je wel om een reactie achter te laten. Als je opteert om als 'Anoniem' te reageren omdat dit het eenvoudigst is, wil je dan je opmerking wel besluiten met je voornaam/naam? Het is plezant om te weten wie mijn blog bezoekt en reageert. Even simpel als 'Anoniem' is 'Naam/URL'. Van die URL hoef je je niks aan te trekken, je vult gewoon je naam of roepnaam of alias in en ... hopsakee, dat werkt ook. Merci.