9 november 2013

Een Gents vluggertje

Om 15.00 uur vertrekken naar Gent en 's anderendaags tegen de middag al terug zijn, dan kunnen we spreken van een vluggertje. Op die korte tijd hebben we evenwel heel wat bijzondere dingen beleefd: stortregens op de heenreis zodat het bij momenten zelfs gevaarlijk op de baan was, een pizza in het historische centrum - die van ons pakt als het kan eentje met extra zure room, ik weet niet of dat een afwijking is of niet -, een magistraal concert van Zappa plays Zappa in de Vooruit en een overnachting op een boot. Kort maar krachtig.

Het ecohostel Andromeda aan de Gentse Bargiekaai 

Wat het optreden betreft zal iedere aanwezige het wel eens zijn: magistraal en heerlijk voor de oren. Zoon Dweezil bracht met zijn band ondermeer de integrale versie van Roxy & Elsewhere, één van de allerbeste Zappa-albums, en ze deden dat met klasse. Bijna 3 uur lang werd de concertzaal van de Vooruit betoverd door de tijdloze muziek van Frank Zappa waarbij de bandleden hun virtuositeit voluit mochten uitspelen.

de concerttickets worden er niet mooier op, jammer

Scheila Gonzalez was andermaal goddelijk op haar sax, de drummer kon zich uitleven op The Black Page en Dweezil speelde zich uit de naad om de complexe gitaarlijnen en solo's correct en aanstekelijk uit te voeren. Zijn sound (pedaaltjes e.d.) klonk vaak net als de papa en dat snijdt door merg en been. Een puntje van kritiek dat ik toch meegeef: ik miste een percussionist(e). De Belgische setlist komt grotendeels overeen met die die je vindt op Setlist.fm (deze bvb.) maar Dukes of Prunes werd -helaas- niet gespeeld. The Torture never Stops was er wel bij (net voor Teen-age Wind). Afgesloten werd er met Muffin Man uit Bongo Fury, een nummer dat zich prima leent om een concert een gepaste finale te geven.

Na het sublieme optreden van Zappa plays Zappa, gingen we uitrusten en ontbijten op een boot op de Bargiekaai: ecohostel Andromeda. Ze zuiveren er hun afvalwater met een rietveld, ze kopen hun stroom aan bij Ecopower en stoken pellets voor de verwarming. Ook heel bijzonder zijn de vele toffe (vintage) spullen op de kamers en in de gemeenschappelijke ruimte.

sfeerbeelden vanop de boot.

Deze morgen, net voor het ontbijt, had ik nog een fijne babbel over de boot met de gastvrouw. Als je niks vraagt, kom je ook niks te weten.  Ook geraakten we aan de praat met 2 Hollandse mamma's die er verbleven om een vintagebeurs in Gent te gaan bezoeken.  In zo'n ecohostel is de kans wel groot dat je er interessant volk ontmoet.  Ik ben ook wel iemand die meteen gesprekken opent met vreemden, zolang ze me op 't eerste gezicht sympathiek lijken.

Of Zappa-fan zijn. De vader met zoon waarmee ik wat herinneringen en gedachten wisselde in het gezellig-drukke café van de Vooruit deelde alvast mijn mening dat Roxy & Elsewhere, in het bijzonder door het jazzkarakter ervan, een meesterwerk is. Dweezil zei het zo: 'dit album is 40 jaar oud maar ik denk dat het muziek van de toekomst is'. Ik ben Dweezil alvast dankbaar dat hij Zappa's muziek levendig houdt en hiermee laat horen dat zijn vader een genie was.

(Hier vind je de website van het ecohostel.)

3 opmerkingen:

  1. Ik ben het helemaal met Dweezil eens: muziek van de toekomst, tijdloos en steengoed. Ik had spijt dat ik ook niet kon gaan. En wat betreft dat ecohotel op het water : ik hou het in gedachten voor als ik Gent eens wil gaan verkennen. Bedankt voor het leuke verslagje.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Graag gedaan Linda. Blij je hier tegen te komen :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. lijkt me een erg bijzondere en leuke plek om een overnachting te boeken wanneer we die richting nog eens uitgaan...

    BeantwoordenVerwijderen

Dank je wel om een reactie achter te laten. Als je opteert om als 'Anoniem' te reageren omdat dit het eenvoudigst is, wil je dan je opmerking wel besluiten met je voornaam/naam? Het is plezant om te weten wie mijn blog bezoekt en reageert. Even simpel als 'Anoniem' is 'Naam/URL'. Van die URL hoef je je niks aan te trekken, je vult gewoon je naam of roepnaam of alias in en ... hopsakee, dat werkt ook. Merci.