2 november 2012

de ruige weegbree

is dit geen verrukkelijk wild plantje?

Ik sta er nog regelmatig versteld van hoe schoon eenvoudige wilde planten kunnen zijn. Neem nu de  weegbreefamilie. De grote en de smalle weegbree in bloei mogen best gezien worden. Dat vind ik niet alleen. Aan de straatkant hebben we een grote groep smalle weegbree. Hoe meer er gehakt wordt, hoe meer exemplaren opduiken. Dit jaar waren ze in het bloeiseizoen wel uitzonderlijk mooi, zo mooi zelfs dat  's morgens een grote kuil duidelijk maakte dat een nachtelijke bezoeker zichzelf een flinke plant had toegeëigend. Smalle weegbree dat gepikt wordt? Heb je van mijn leven. 

De hertshoornweegbree heb ik me ook ooit aangeschaft bij Ecoflora. Jammer genoeg was het teer ding het jaar daarop al verdwenen. Zonde van het geld. Maar de allermooiste weegbree die ik zag was de ruige weegbree (zie foto). De plantjes konden met gemak wedijveren met de vele soorten wilde bloemen rondom. Het sprankelend wit en violet van de meeldraden trok als een vuurwerkstokje onze aandacht. De lange aarstelen zorgen ervoor dat plantenliefhebbers ze niet ongezien kunnen voorbijlopen. 

Bij ons in de Kempen ben ik deze weegbree (Plantago media) nog niet tegengekomen. In de Maasstreek zouden ze wel te vinden zijn omdat ze daar de nodige kalkbodem hebben. Toch is de ruige weegbree een 'verdwijnende' soort en dat is jammer. Wij vonden onze schitterende exemplaren rond de ruïne van Le Château de l' Engelbourg in Thann (Vogezen). 

Zicht op Thann en haar 'La Collégiale Saint-Thiébaut'


1 opmerking:

  1. Dat is inderdaad een mooie. Ik heb hier heel wat brede weegbree in de tuin staan (vooral in het kippenhok).

    BeantwoordenVerwijderen

Dank je wel om een reactie achter te laten. Als je opteert om als 'Anoniem' te reageren omdat dit het eenvoudigst is, wil je dan je opmerking wel besluiten met je voornaam/naam? Het is plezant om te weten wie mijn blog bezoekt en reageert. Even simpel als 'Anoniem' is 'Naam/URL'. Van die URL hoef je je niks aan te trekken, je vult gewoon je naam of roepnaam of alias in en ... hopsakee, dat werkt ook. Merci.