5 januari 2011

5 maal Diest

Een pakje dat moest afgehaald worden bracht me in het centrum van Diest. Een ideale gelegenheid om nog eens een toeristisch toertje te doen in deze 'oranje-stad'. Diest ligt op iets meer dan 10 kilometer van het dorp waar ik woon maar heeft nog vele geheimen. Telkens de gelegenheid zich voordoet, probeer ik daarom een gaatje in mijn cultuur te dichten.

Allerheigenkapel

Vlakbij het centrum bevindt zich de Allerheiligenberg. Bovenaan de top had ik de Allerheiligenkapel verwacht maar deze kapel bleek vreemd genoeg aan de voet van de berg opgetrokken te zijn. Snel werd duidelijk dat mijn aanvoelen niet uit de lucht gegrepen was. De kapel moest in 1854 op militair bevel op de berg afgebroken worden om vestingswerken uit te voeren. Daarom werd ze nog datzelfde jaar op de huidige plek heropgebouwd.

Op 1 november 1854 werd de eerste mis in de nieuwe kapel opgedragen. Sindsdien is de zgn. 'Begankenis' een traditie in Diest. De Allerheiligenkapel is trots op haar meer dan 150 heiligenbeelden. Bij mijn bezoek aan de kapel was er ook een tijdelijke tentoonstelling van kerststalletjes. Nét niet werd ik heiligverklaard. Deze Allerheiligenkapel is beperkt toegankelijk.


In den Keyser

Op de Grote Markt kom je ogen tekort. Mijn persoonlijke favorieten zijn "De Lelie", gekend van 'mijn restaurant' op VTM, en "De Keyzer". De Lelie, dat nog steeds leegstaat, werd opgetrokken in de 2de helft van de 18de eeuw. Zijn rechterbuur, met de rijk versierde gevelbekroning (zie foto), wordt door muurankers gedateerd op 1616. Het gebouw was vroeger eigendom van de St.-Sebastiaan schuttersgilde.

De Sint-Sulpitiuskerk

Wie op de Grote Markt staat kan niet naast de imposante Sint-Sulpitius- en Dionysiuskerk kijken. Net als bij de St.- Romboutstoren in Mechelen merk je ook hier dat de kerk niet af is. Ook hier ontbreekt een echte torenspits. Te zien aan de witte kalkstenen onderbouw moeten hier ooit heel grote plannen geweest zijn. Toch is het vooral het gedeelte in ijzerzandsteen dat mij boeit. Loop eens rond de kerk en laat je verrassen door het fantasierijke metselwerk, de vele steunberen en luchtbogen.

In het hoogkoor van de kerk bevindt zich ook het graf van Filips Willem Van Oranje. Filips Willem was de oudste zoon van Willem De Zwijger. (Een weetje terzijde: de PW van de Diestse tafeltennisclub PW Diest verwijst naar deze Phillips Willem.)

'Deze waren zijn frigidair gekoeld'

Een gezapige wandeling door de winkelstraten leert me dat Diest eindelijk terug een heropleving beleeft. Toch zijn er in de stadskern nog heel wat leegstaande gebouwen en hier en daar zelfs verkrotting. Wie goed oplet vindt onverwachts nog grappige, authentieke voorgeveltjes van teloorgegane winkels. Het zou geen slecht idee zijn om eens iemand op pad te sturen om deze te vereeuwigen.

In de Koning Albertstraat vind je de toeristische dienst van Diest. Ik werd er verder geholpen door schoon volk maar was toch in het bijzonder gecharmeerd door het renovatieproject dat hier gerealiseerd werd in het voormalig Sint-Elisabethgasthuis. Wip er zeker eens binnen.


De Gulden Maan, geboortehuis van de Diestse Heilige Jan Berchmans

Diest is vooral bekend van haar Begijnhof, het recreatieoord 'De halve maan' en haar para's van de Citadel. De para's zijn onlangs vertrokken en voor de machtige citadel wordt een koper gezocht. Laat ons bidden dat ze in goede handen terechtkomt en permanent opengesteld wordt voor het publiek.

De vrome mensen onder u kennen Diest wellicht ook van Jan Berchmans. Deze heiligverklaarde Jezuiet werd op 13 maart 1599 in Diest geboren. Op 22 jarige leeftijd overleed hij in Rome. Zijn geboortehuis dat in de 19 de eeuw herbouwd werd tot kapel, bevindt zich vlakbij de Grote Markt. Jan Berchmans is de patroonheilige van de studerende jeugd. Het Diestse college draagt zijn naam.

Voila, en dat allemaal terwijl die van ons met één van de dochters aan het winkelen was. En toen was het tijd om thuis het pakje te gaan beluisteren. 4 cd's van Alquin -wie kent die nog?- en een dubbele van Coltrane. Wheelchair Groupie, niemand?



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Dank je wel om een reactie achter te laten. Als je opteert om als 'Anoniem' te reageren omdat dit het eenvoudigst is, wil je dan je opmerking wel besluiten met je voornaam/naam? Het is plezant om te weten wie mijn blog bezoekt en reageert. Even simpel als 'Anoniem' is 'Naam/URL'. Van die URL hoef je je niks aan te trekken, je vult gewoon je naam of roepnaam of alias in en ... hopsakee, dat werkt ook. Merci.