14 juli 2008

Rabih Abou-Khalil zet Brosella in het zonnetje

Mijn uitstapje naar Brosella, het gratis jazzfestival in het Groentheater onder het atomium, leverde behalve een gescheurd hemd ook een nieuwe ontdekking op: de Libanese luitspeler Rabih Abou Khalil en zijn begeleidingsgroep. Vergeef het mij, maar ik kende Rabih voor Brosella niet. Nochtans heeft de man naar 't schijnt al meer dan 500.000 cd's verkocht en trad hij aan op de meest prestigieuze jazz- en wereldmuziekfestivals. Wat hij (en al zijn groepsleden) gisteren op het podium bracht was fenemonaal: vinnig, grappig, aanstekelijk, jazzy maar toch duidelijk Arabisch en vooral virtuoos.

Terwijl het de ganse dag somber weer was met af en toe wat druppels regen brak de zon heerlijk door net op het moment dat Rabih op het podium verscheen. Het was dubbel genieten voor het stampvol gelopen Groentheater: de deugddoende zonnewarmte én de swingende muziek van Abou-Khalil. Rabih entertainde het publiek zowel muzikaal als verbaal zonder evenwel zelf dé man van de show te willen zijn. Al zijn band-leden kregen ruim de gelegenheid om hun kunnen te demonstreren en deden dat prachtig zonder ooit te vervallen in niet terzake doende techniciteit.

Het was verfrissend om eens instrumenten te horen die in de westerse muziek zelden aan bod komen: naast de oud van Rabih werd ook begeleid en gesoleerd op de accordeon, de sopraansax en de tuba! Gavino Murgia's basstem bleek bovendien ook een instrument op zichzelf te zijn.

Dompel je onder in de wereld van Rabih Abou-Khalil en enjoy it:



5 opmerkingen:

  1. Zoals die gast op zijn 'oet' ramt...machtig!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Tsjonge, een gratis festival, daar wilde ik ook naar toe, maar iets hield me tegen... nu weet ik wat het was: muggenbeet ging ook! maar blijkbaar heb ik toch één en ander gemist!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @heidi: de kinderopvang was not amused met je afwezigheid. Inschrijven = komen. :)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Inderdaad,Rabih gaf ons een prachtige show
    Een verslag (en français ) is hier te lezen
    http://concerts-review.over-blog.com/article-21236038.html

    BeantwoordenVerwijderen

Dank je wel om een reactie achter te laten. Als je opteert om als 'Anoniem' te reageren omdat dit het eenvoudigst is, wil je dan je opmerking wel besluiten met je voornaam/naam? Het is plezant om te weten wie mijn blog bezoekt en reageert. Even simpel als 'Anoniem' is 'Naam/URL'. Van die URL hoef je je niks aan te trekken, je vult gewoon je naam of roepnaam of alias in en ... hopsakee, dat werkt ook. Merci.