9 maart 2008

lijken uit de kast


Deze week ben ik begonnen met al mijn elpees te herbeluisteren. Mijn pickup heeft al die tijd zijn plaatsje in de living weten te behouden. En goeie muziek dat daar tussen zit! Ze allemaal branden op CD, daar kan ik me niet mee bezig houden. Ik zal de platen wel terug wat meer uit hun hoes halen. Weer uren luisterlezier.

Maar wat me -na zoveel jaren stof vergaren- opvalt, is hoeveel lijken er in mijn kast zitten. Op de bovenstaande foto zie je een greep uit mijn "gestorven muzikale helden":

Jeff Healy, de blinde rock-bluesgitarist die vorige week aan een zeldzame kanker overleed; Bob Marley, de enige reggaemuzikant waarvan ik ook muziek aankocht; Weather Report met de sublieme Jaco Pastorius op de (fretloze) Fender Jazzbass; Frank Zappa, nog steeds mijn grootste 'hero' en vandaar zo'n 50 albumtitels in huis; de jazz-gitarist Joe Pass waarvan ik 2 platen kocht na een liedje op de radio; Rory Gallagher, hier nog spelend bij Taste, en in tegenstelling tot de broertjes Gallagher van Oasis, iemand wiens muziek je wel in huis moet hebben; Stevie Ray Vaughan, de onfortuinlijke bluesgitarist die op 35 jarige leeftijd bij een helikoptercrash om het leven kwam maar wel een eigen signaturegitaar van Fender op zijn naam kreeg en...

ik viel haast achterover, zelfs een plaat van Iwan Rebroff, de nep-Rus (eigenlijk een Duitser) die we allemaal kennen van Kalinka en eind februari overleed. Hoe deze plaat in huis komt? Dit heeft alles te maken met de Oekraïense roots van mijn vrouw. Deze plaat is -tegen de verwachting in- niet bij de trouw tussen haar onderbroeken meegekomen. Die van ons kocht ze onlangs -nog voor Iwans dood- voor 50 eurocent in de Kringwinkel.

Ave Maria.....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Dank je wel om een reactie achter te laten. Als je opteert om als 'Anoniem' te reageren omdat dit het eenvoudigst is, wil je dan je opmerking wel besluiten met je voornaam/naam? Het is plezant om te weten wie mijn blog bezoekt en reageert. Even simpel als 'Anoniem' is 'Naam/URL'. Van die URL hoef je je niks aan te trekken, je vult gewoon je naam of roepnaam of alias in en ... hopsakee, dat werkt ook. Merci.