21 maart 2007

ecostokje

Van de lieftallige aanstaande jonge moeder Lien een stokje gekregen. Een ecostokje nog wel. Oorspronkelijk de wijde wereld ingestuurd door Buffie.

De vragen zijn als volgt:

1. Noem 3 dingen die jij doet om bij te dragen tot een beter milieu.
2. Noem 1 ding dat jij nog zou kunnen doen voor een groenere planeet.

Wat we als "naïeve zottekes" reeds doen:

1. Van mijn achttiende tot nu ben ik actief in de brede ecologische beweging. Ontelbare uren van mijn jonge jaren heb ik hier aan gespendeerd. Heel wat acties werden op touw gezet, tientallen dossiers werden ingestudeerd. De persteksten die uit mijn typmachine en veel later de PC rolden vullen verscheidene ringmappen. Deze bijdrage heeft heel wat vruchten opgeleverd maar helaas ook kanjers van ontgoochelingen. Maar de balans is toch positief. Hoogtepunten waren de acties met Greenpeace tegen Monsanto, Tessenderlo Chemie en de Vulcanus, een afvalverbrandingsschip dat thans aan de ketting ligt.

2. Wij kopen ons fruit en groenten bij een bio-boer. Het wekelijks bezoekje aan de boerderij verzekert ons van verse en gezonde paddenstoelen, dadels, broccoli, patatten, ajuinen, komkommers,... en nog van alles. Wekelijks hebben we ook ons pakket van het voedselteam van Deurne-Diest waar we deel van uitmaken. Dit pakket bestellen we online. Vroeger moest je nemen we er in het pakket zat - de raapjes en de avocado's kwamen onze strot uit -, tegenwoordig kan je gelukkig het pakket zelf samenstellen. De groentetaart vind ik bvb. erg lekker. Biogroenten kan je eten voor de gezondheid, ik doe het vooral omdat de biologische teelt geen fungiciden, insecticiden, herbiciden of kunstmest toelaat. Een pak beter voor het milieu dus! En vlees eten doe ik ook niet. Al 30 jaar lang. Ook dieren hebben recht op leven. De vleesindustrie is niks minder dan een een moordindustrie en bovendien erg nadelig voor het milieu. Biologisch vlees is een contradictio in terminis. Vlees is altijd anti-bio.

3. Onze zonnepanelen leveren onze eigen stroom. We komen bijna toe met onze eigen productie. De restenergie gaan we vanaf volgend jaar afnemen van Ecopower: 100% gegarandeerd groene stroom, nog kleinschalig en erg betrouwbaar. Onze zonne-installatie is een prima investering waar we meer dan 100% over tevreden zijn. Regelmatig ontvang ik ook voorbijgangers die meer uitleg willen. Misschien heb ik er al een aantal warm gekregen om ook de stap te zetten. Aan mijn enthousiasme zal het niet gelegen hebben.

Wat kunnen we nog doen? Mijn tweedehandsauto is een diesel en ik vermoed dat hij niet zo erg proper is. De volgende wagen wordt een stuk milieuvriendelijker en de rit Looi-Mol (werk, 16 km enkel) kan eigenlijk per fiets. Als er een doucheke kan geregeld worden....

Ik werp het stokje richting Peter, Kris Peeters en Karen met alle vrijheid om te bijten of niet.

4 opmerkingen:

  1. Hopelijk schrijf je ooit eens een uitgebreid stukje over die zonnepanelen. Of stuur je eens een mailtje.

    Het interesseert me zeker!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. komt in orde goya, op mijn vroegere website stond heel veel uitleg maar deze site bestaat niet meer.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dju, ik dacht dat je met je 'stokje' aan het lachen was met die foto met een ballon op mijn blog (iets in de zeehond - jongleert - met - een - stok - betekenis).

    Hier ga ik toch eens over moeten nadenken. Maar ik neem de stok in dankbaarheid aan!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. hm
    met twee maanden vertraging ga ik er werk van maken
    beloofd!
    (of is het al drie maanden?)

    sorry :s

    BeantwoordenVerwijderen

Dank je wel om een reactie achter te laten. Als je opteert om als 'Anoniem' te reageren omdat dit het eenvoudigst is, wil je dan je opmerking wel besluiten met je voornaam/naam? Het is plezant om te weten wie mijn blog bezoekt en reageert. Even simpel als 'Anoniem' is 'Naam/URL'. Van die URL hoef je je niks aan te trekken, je vult gewoon je naam of roepnaam of alias in en ... hopsakee, dat werkt ook. Merci.