21 februari 2007

helofyten

Sinds zaterdagmorgen tot nu ben ik iedere dag aan het zwoegen geweest aan ons eigenste natuurproject. De regen die in Limburg is komen aandraven, heeft me evenwel zonet het huis ingejaagd. Even tijd om een stand van zaken te maken.

De amfibieënpoel, waarin wezelf ook een frisse duik kunnen nemen, krijgt stilletjes aan haar definitieve vorm. Het diepe gedeelte is uitgegraven en met de gewonnen zand werd er een bmx-parcourske gebouwd waarop de kinderen al veel plezier beleefden. De rus (Loois voor de graszoden) van de moeraszone werd afgeplagd en de filterzone (bovenste gedeelte op de foto) werd één schup (Loois voor spade) diep uitgegraven. Hierbij werd de 20 jaar oude toverhazelaar gespaard en ongestoord op zijn plaats gelaten.

Jammer voor mijn spieren blijkt deze filterzone ooit vol gekapt geweest te zijn met steenresten. Dit wordt pikhouwelen. Werk voor wanneer ik heel goed uitgerust ben. Deze filterzone moet zo'n anderhalve meter uitgegraven worden en nadien gevuld met lavasteentjes die beplant worden met helofyten. Mijn voorkeur gaat uit naar pijlkruid, dat ik reeds in overvloed heb, en blauwe en gele lis. Hierbij nog wat kalmoes en watermunt en mijn biologische filter kan het water zuiveren en ontsmetten.

Zoals de zaken er nu voor staan, voorzie ik dat de vijver in de paasvakantie waterdicht kan gemaakt worden en dat de meisjes van de playboyranch de hele reutemeteut kunnen komen inzwemmen op het einde van het schooljaar.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Dank je wel om een reactie achter te laten. Als je opteert om als 'Anoniem' te reageren omdat dit het eenvoudigst is, wil je dan je opmerking wel besluiten met je voornaam/naam? Het is plezant om te weten wie mijn blog bezoekt en reageert. Even simpel als 'Anoniem' is 'Naam/URL'. Van die URL hoef je je niks aan te trekken, je vult gewoon je naam of roepnaam of alias in en ... hopsakee, dat werkt ook. Merci.