10 juli 2016

salielichtmot

Van die klein vlindertjes die opvliegen als je langs het struikgewas wandelt. Je kent dat wel. Ze nestelen zich onder een blad en weg is ie. Deze keer ging ik  toch eens piepen en ik ontdekte dat hij een prachtige vleugeltekening had. Dan word ik natuurlijk nieuwsgiering en begint de determinatie-zoektocht-lijdensweg.

Ik kwam na beschamend veel tijd uit bij de salielichtmot, behorend tot de familie van de grasmotten en een 'vrij schaarse soort'. Zijn wetenschappelijke naam is Anania verbascalis. Verbascalis.... verbascum, ja, naast de valse salie is ook de koningskaars een waardplant van dit vlindertje.




1 opmerking:

  1. De determinatie is intussen bevestigd door Wim Veraghtert van Natuurpunt.

    BeantwoordenVerwijderen

Dank je wel om een reactie achter te laten. Als je opteert om als 'Anoniem' te reageren omdat dit het eenvoudigst is, wil je dan je opmerking wel besluiten met je voornaam/naam? Het is plezant om te weten wie mijn blog bezoekt en reageert. Even simpel als 'Anoniem' is 'Naam/URL'. Van die URL hoef je je niks aan te trekken, je vult gewoon je naam of roepnaam of alias in en ... hopsakee, dat werkt ook. Merci.