3 juli 2016

aanplantingswerken

Na het kortwieken van de krentenboompjes
Een donker bosje met enkel klimop als onderbegroeiing. Ik wilde wel wat anders ook al moesten daarvoor 3 grote krentenboompjes gerooid worden. Al meteen na het kortwieken van de bomen zag ik dat het goed ging komen. Wat een ruimte, wat een licht en wat een mogelijkheid voor meer kleur en biodiversiteit!

eigen compost als bodemverbeteraar
Met de boshak werd eerst de klimop weggekapt en de verdichte grond tegelijk losgemaakt. Als grondverbeteraar voerde ik de ganse composthoop aan en het was mooi om zien hoeveel duizendpoten, regenwormen en andere creaturen in dat rottend materiaal leven. Een groep aardhommels was niet opgezet met mijn noeste arbeid. Ik ontdekte een gat in de grond waar op- en afgevlogen werd. Met een kleine pikkel markeerde ik deze plek zodat ik het nest ongeschonden kon laten.

eindresultaat bij avondlicht
Dan het fijnste: de plantenkeuze en de aanplanting ervan. Zuidgericht en deels zon, deels halfschaduw. Deels droog en deels natter ook. Na 2 bezoeken aan mijn plantenleveranciers had ik al het nodige plantgoed bij mekaar (zonder plan maar op gevoel) en kon ik met de nodige zorg -hét voordeel van geen tijdsdruk te hebben-  een nieuw stukje bloementuin aanleggen. Enkele dagen zwoegen maar de moeite waard.  Eén hoekje is nog vrij gelaten, daar zaai ik vingerhoedskruid in zodra het zaad rijp is.

Mijn favoriete daglelie
Lijst gebruikte planten: Hypericum x dummeri 'Peter Dummer', Potentilla nepalensis 'Miss Willmott', Rodgersia pinnata 'Fireworks', mijn favoriete rode Hemerocallis 'Sammy Russell', Hemerocallis 'Gentle Shepherd', de zuilvormige Sambucus nigra  'Black Tower',  Hydrangea paniculata 'Bobo', de paars-zwarte Geranium 'Ann Folkard' die ik graag gebruik als weefplant, Geranium himalayense 'Gravetye', Iris sibirica 'Sparkling Rose', Physocarpus opulifolis 'Tiny Wine' en 'Diable d'Or', Clematis 'Romantika' en 'So Many White Flowers', Panicum virgatum 'Shenandoah', Lythrum virgatum 'Dropmore Purple', Lavatera  'Barnsley', Helenium 'Rubinzwerg', Achillea millefolium 'Cerise Queen', Hypericum frondosum 'Buttercup', Veronicastrum virginicum, Potentilla fruticosa 'Red Ace', Eryngium planum, Rudbeckia fulgida 'Goldsturm', Liatris spicata, Potentilla fragiformis (gele ganzerik) en Spirea japonica 'Little Princess'.



2 opmerkingen:

  1. "Sammy Russel" staat hier ook, net zoals een aantal andere planten uit het lijstje. Ziet er in ieder geval al erg goed uit.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Divers is het zeker, wat een mooi resultaat!

    BeantwoordenVerwijderen

Dank je wel om een reactie achter te laten. Als je opteert om als 'Anoniem' te reageren omdat dit het eenvoudigst is, wil je dan je opmerking wel besluiten met je voornaam/naam? Het is plezant om te weten wie mijn blog bezoekt en reageert. Even simpel als 'Anoniem' is 'Naam/URL'. Van die URL hoef je je niks aan te trekken, je vult gewoon je naam of roepnaam of alias in en ... hopsakee, dat werkt ook. Merci.