27 juli 2015

wordt ecotuin een bedevaartsoord?

deel van nieuw vergezicht op de kapel

Het voordeel om een wat oudere tuin te hebben is dat je tussen het struikgewas nieuwe, sfeervolle paadjes kan vrij kappen. Regelmatig wordt hier in de donkere bosjes zo'n pad aangelegd. Deze week ben ik nog een stap verdergegaan.  Met de handzaag en de spade heb ik een zichtlijn gecreëerd vanaf het avondterras tot de veldkapel. Hiervoor moesten wat struiken opgeofferd worden - allemaal ooit aangekocht als spotgoedkoop bosplantsoen of zaailingen van lijsterbes, kornoelje en hazelaar -  maar de tijd dat mijn hart daar begint van te bloeden is voorbij. 

Behalve het mooie dieptezicht is er ook een pak meer lichtinval gecreëerd wat andere struiken goed gaat doen. Bij het laatste ecotuinenweekend heb ik de bezoekers goed gadegeslagen en er op gelet waar ze niet kwamen. Deze zichtlijn valt volledig in deze nauwelijks-betrede-zone die met de ingreep veel uitnodigender is geworden. Moest ik bovendien ooit het idee krijgen om onze 'ecotuin' te transformeren naar een lucratief bedevaartsoord - Scherpenheuvel is ooit ook klein begonnen -, kan het nieuwe pad er voor zorgen dat de toevloed gelovigen zich niet in een verkeersknoop wringt. Weet iemand trouwens of je met zo'n bedevaartsoord je boterham kan verdienen en wat de winstmarge per kaars ongeveer is?

(nieuw: collega-blogger Bart van De Blijentuin heeft een fotoverslag gepubliceerd van zijn bezoek aan de Biodiverse Tuin en onze ecotuin.)



9 opmerkingen:

  1. Ongetwijfeld wordt die winstmarge hoger dan gewone bedevaarstoorden als je eco-bijenwaskaarsen of zoiets promoot. En in plaats van wijwater voorzie je "dagversche" dauwdruppels, succes gegarandeerd!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ha, ha, Ludo! Ik zou nu al beginnen met kleine Kapellekes te boetseren om ze als aandenken te verkopen.
    Volgens mij komt er best wel een religieuze opleving aan in deze barre tijden.
    Maar het Kapelletje komt nu prachtig in beeld aan het eind van dat paadje.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is een volledig nieuw paadje, het kapelletje was eerder niet te zien vanaf dit gezichtspunt.

      Verwijderen
    2. Volgens mij moet je dan eerst een mirakel of een visioen voorzien :-P

      Verwijderen
    3. oké! daar kan wel voor gezorgd worden: enkele paddo's en de verschijningen stapelen zich op :)

      Verwijderen
  3. Gewoon zorgen voor een Mirakel inderdaad.
    Enkele weken aan een stuk, best Maria laten verschijnen (ik zou niet zelf de hoofdrol spelen, of U eerst eens goed scheren). En laat die verschijnen aan mensen die anderen onmiddellijk gaan geloven, zoals uw brave dochters (biedt ze een percentje van de winst).
    Zorg in ieder geval voor plaats om kaarsen te branden in 't kapelletje.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik begin meteen aan een brainstormsessie...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik vind het echt straf hoe je deze 'ingreep' weeral zo natuurlijk hebt gedaan.
    Of je er je brood mee kan verdienen is de vraag, maar je kan er alvast veel mensen blij mee maken. Je kan misschien ontstress workshops voor bedrijven organiseren?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Als je het pad wat golvend maakt met een breed begin en een wat smaller einde dan oogt dat al meteen natuurlijk.

      Verwijderen

Dank je wel om een reactie achter te laten. Als je opteert om als 'Anoniem' te reageren omdat dit het eenvoudigst is, wil je dan je opmerking wel besluiten met je voornaam/naam? Het is plezant om te weten wie mijn blog bezoekt en reageert. Even simpel als 'Anoniem' is 'Naam/URL'. Van die URL hoef je je niks aan te trekken, je vult gewoon je naam of roepnaam of alias in en ... hopsakee, dat werkt ook. Merci.