16 juli 2015

hé lieveling!


Opgeschrikt door mijn wandeling in de voortuin, vloog deze (blijkbaar) dagactieve nachtvlinder op naar een blad in de schaduw. Vaak vliegen nachtvlinders naar de onderkant van een blad zodat je ze niet meer ziet zitten maar deze had zich mooi in het zicht neergezet. Met behulp van wat foto's (bovenstaande is 180° gedraaid) en de Tirion Veldgids 'Nachtvlinders' kon ik, volstrekt leek in deze kwestie, de vlinder snel gedetermineerd krijgen als 'lieveling'. De doorlopende streep van vleugelpunt tot vleugelpunt en daarboven 2 kleine vlekjes maakten dat deze herkenning niet zo moeilijk was. Het is, lees ik, een heel agemene nachtvlinder (zeker in Antwerpen en Limburg) met de zuring en duizendknoop als waardplant voor zijn rupsen.


1 opmerking:

  1. Een lieveling, leuke naam. Volgens mij zou die zich mooi kunnen camoufleren op de juiste schors...

    BeantwoordenVerwijderen

Dank je wel om een reactie achter te laten. Als je opteert om als 'Anoniem' te reageren omdat dit het eenvoudigst is, wil je dan je opmerking wel besluiten met je voornaam/naam? Het is plezant om te weten wie mijn blog bezoekt en reageert. Even simpel als 'Anoniem' is 'Naam/URL'. Van die URL hoef je je niks aan te trekken, je vult gewoon je naam of roepnaam of alias in en ... hopsakee, dat werkt ook. Merci.