19 juni 2014

rijp zaad

De bes van de éénbes
Om de pas heraangelegde voortuin nog meer kleur en wild karakter te geven ga ik bloemenzaad uitstrooien. Ik heb het idee opgevat om vooral blauwe akelei, kaardenbol, dagkoekoeksbloem en vingerhoedskruid toe te voegen. Het nodige zaad verzamel ik in de eigen tuin daarom volg ik het rijpingsproces van deze bloemzaden goed op. Voor de kaardenbol is het nog heel wat te vroeg want de bloem begint zich nu pas te vormen. Het vingerhoedskruid heeft zijn beste tijd gehad want zowat 90% van de bloemen zijn uitgebloeid. De onderste zaadknoppen zijn reeds gevuld met onrijp, wit zaad dus toch nog even wachten. Beide planten zijn tweejarige planten dus dien ik volgend jaar opnieuw zaad uit te strooien wil ik ieder jaar bloemen hebben.

zaad van de dagkoekoeksbloem
Wel klaar zijn de dagkoekoeksbloemen. Het zaad ligt mooi opgestapeld in een sierlijk open geplooid kokertje (zie foto). In onze tuin blijken deze zaden heel kiemkrachtig want de soort vermenigvuldigt zich zienderogen. Ook gereed zijn de akeleizaden. Nog niet bij alle planten maar van die ene blauwe, waarvan ik er graag heel wat meer zou willen zien opduiken, is het zaad al blinkend zwart. Ik strooi de zaadjes op het moment dat het in de vrije natuur ook zou gebeuren en ik doe het direct ter plekke. Uitgedachte lijntjes of patronen heb ik niet, ik vul de hand en gooi alles in het wilde weg tussen de bestaande planten. Dat levert, voor onze tuin, het mooiste resultaat op. "Wilde" bloemen horen niet op een rijtje te staan. 

ook rijp: boshyacint, stinkende gouwe en akelei


2 opmerkingen:

  1. De dagkoekoeksbloem staat in de bloemenweide, ben benieuwd hoe ze het hier doet, maar de echte koekoeksbloem zaait hier zeer sterk spontaan uit. Uitzonderlijk mooie foto van die gevulde zaaddoos.
    Akeleien blijven dankbare planten. Succes met het zaaien :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Prachtig, die nakomelingen van moeder natuur.

    BeantwoordenVerwijderen

Dank je wel om een reactie achter te laten. Als je opteert om als 'Anoniem' te reageren omdat dit het eenvoudigst is, wil je dan je opmerking wel besluiten met je voornaam/naam? Het is plezant om te weten wie mijn blog bezoekt en reageert. Even simpel als 'Anoniem' is 'Naam/URL'. Van die URL hoef je je niks aan te trekken, je vult gewoon je naam of roepnaam of alias in en ... hopsakee, dat werkt ook. Merci.