17 april 2014

langsprietmot

langsprietmot, wellicht de smaragdlangsprietmot

In een ecologische tuin waar alle beestjes welkom zijn, kom je van alles tegen. Kleurrijke vlinders, vogels met mooie liedjes, een blauwe reiger (streek hier gisteren neer op het dak van ons fietsenkot), egels, kikkers, .... maar ook van die beesten waar velen de natuurlijke reflex bij hebben om ze meteen van kant te maken. Beter is het om dat 'ongedierte' eens van naderbij te bekijken, ze proberen op naam te brengen en te trachten er toch de schoonheid van in te zien.

Zo zit er tegenwoordig, en uitgesproken bij zonneschijn, een hele bende 'rare vliegen' in onze kornoeljehaag. Een stuk of honderd schat ik. Met wat foto's en opzoekwerk leerde ik dat het eigenlijk dagactieve nachtvlinders waren met de toepasselijke naam "langsprietmot", verwijzend naar de enorm lange sprieten of antennes op hun kop. En dan blijkt dat er bijna 20 soorten van langsprietmotten voorkomen, en zo beland je ineens van een stomme zwarte vlieg in een rijke wereld van motten

twee op een rij

Hoogstwaarschijnlijk - ik ben niet meteen een doctorandus in de langsprietmottologie - gaat het hier om de smaragdlangsprietmot. Een puntenknaller in het Scrabble, denk ik, maar benevens dat toch ook een sprookjesachtig mooie naam voor zo'n 'griezels'. Een stomme vlieg is gemakkelijker dood gemept dan een smaragdlangsprietmot. Uit kennis ontspruit respect.


7 opmerkingen:

  1. Leuk om altijd weer nieuwe beestjes te ontdekken, zo veel oog voor detail :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ik wil graag de bewoners van de tuin kennen, en dat valt het op hoe weinig dat je maar weet of kent.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mo how, wat een timing. Der zat daarnet zo'n beestje op mijn was toen ik die aan het binnen halen was.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Het zijn toch schoonheden met hun harige pelsjes en hun sprieten. ze staan heel mooi op de foto.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik vind ze cool; eerlijk gezegd.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Beangstigend hoeveel van dergelijke beestjes een fatale mep krijgen van velen. Wederom een prachtige foto.

    BeantwoordenVerwijderen

Dank je wel om een reactie achter te laten. Als je opteert om als 'Anoniem' te reageren omdat dit het eenvoudigst is, wil je dan je opmerking wel besluiten met je voornaam/naam? Het is plezant om te weten wie mijn blog bezoekt en reageert. Even simpel als 'Anoniem' is 'Naam/URL'. Van die URL hoef je je niks aan te trekken, je vult gewoon je naam of roepnaam of alias in en ... hopsakee, dat werkt ook. Merci.