8 oktober 2012

onthulling veldkapel, eindelijk.

Jullie hebben er lang genoeg op gewacht (sorry indien ik jullie hiermee op de zenuwen heb gewerkt maar voor een stuk is ook de regen verantwoordelijk voor het wat uitlopen van de werken), .... ziehier mijn 'veldkapel', eigen makelij:

mijn nieuw tuinornament, klaar om beklommen te worden.

Zonet, om half drie in de namiddag, ben ik klaargekomen met het voegwerk van de veldkapel. Ook de binnenruimte werd intussen verfraaid en is klaar om de heilige te ontvangen. Voor en naast de kapel werd in natuursteen nog een keermuurtje gemetst zodat we de beplanting met enig niveauverschil kunnen uitvoeren. 

Nu kan de zoektocht naar een schoon en betekenisvol beeld starten. Omdat zowat al het bouwmateriaal op het internet bijeen gevonden werd, zocht ik er ook achter een heiligenbeeld of iets anders bruikbaars maar ik heb niets gevonden tenzij ik enkele rare tuinkabouters mag meetellen.  Deze week eens naar Scherpenheuvel gaan, daar verkopen ze naar 't schijnt heiligen.

Met de aanplanting wordt ook gestart. Het idee is dat de veldkapel oprijst vanuit het wuivende hoge gras of  een zee van bloemen. Precies weet ik het nog niet. Dat wordt denkwerk voor vannacht. 

11 opmerkingen:

  1. Hey Ludo,
    Ik heb in stilte je perikelen rond de kapel gevolgd. Mooi resultaat!
    Ik lees nu over je zoektocht naar een Heiligenbeeld.
    En dat je naar Scherpenheuvel wil gaan.

    Mag ik even mijn gedacht geven?
    Zoek het wat origineler :)
    Er zijn tal van "Heiligen" die niet in de massaconsumptie van de Kerk vallen en de commercie die daar rond hangt.

    Als ik bv. in onze eigen parochie kijk, dan hebben wij sinds enkele jaren onze eigen Heilige. Ik heb nog meegedaan aan een toneelstuk over haar leven. De "Heilige Amandina". Je kan je verdiepen in haar leven en wanneer de bezoekers bij de volgende open tuin dag vragen naar de persoon in kwestie kan je een heel verhaal vertellen.

    Zo zijn er in het land tal van Heiligen te vinden waar je -los van alle Kerkelijke invloeden- een heel verhaal kan van vertellen.

    Persoonlijk zou ik het in die richting gaan zoeken. Buiten ons "moederke Maria" ga je in Scherpenheuvel niet veel anders vinden :)

    En als ik het helemaal gek mag maken? Waarom plaats je in de "Kapel" geen beeldje van Boeddha?
    Daar zijn verdikke mooie exemplaren van te vinden. Voor de kapel plaats je een wierook brander. Eender welk volk over de vloer komt, ze voelen zich altijd aangesproken :) :)

    Just my 2 cents :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Jawadde, goed gedaan! Het eerste waar ik aan dacht toen ik je afgewerkte kapel zag, was aan de Londense 'Big Ben'. Je bouwwerk lijkt wel een vereenvoudigde, lichtelijk gemodificeerde uitvoering ervan. Zou je er geen klok in hangen in plaats van er een heiligenbeeld in te zetten? ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb altijd juist de indruk dat het bij jou razendsnel gaat...
    In ieder geval: zelf zou ik er een beeld van de Heilige Koe in zetten, onder de vorm van een Dinky Toy bijvoorbeeld. Mooi toch hoe de aanbidders dan verplicht zullen zijn helemaal te voet te komen tot bij hun afgod.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Schitterend werk Ludo. Fantastisch gedaan. Petje af hoor voor zo'n kunstwerk. Een waar genoegen om dit in je tuin te hebben. Laat de aanbidders nu maar komen naar die heiligengraal. Als er nu ook nog een bron is om aan te laven ben je helemaal binnen. Laat alvast maar een paar dozen met heiligenbeeldjes aanrukken en zet je kraam maar op. Kassa kassa verzekert...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Lang moeten wachten? Ik vind dat het super snel is gegaan!
    Zelf zou ik er de Heilige Antonius inzetten. Voor al die keren dat ik mijn snoeischaar, klein krabbertje, enz. kwijt raak :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Het is zo ongewoon dat ik het geweldig vind! Ben benieuwd wat er uiteindelijk in komt te staan!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ziet er een knap staaltje vakmanschap uit, en nu zien we ook waarom die fundering zo diep werd gegraven.

    Ik ben benieuwd wat voor bewoners je er de volgende jaren gaat in aantreffen (vleermuizen of mussen ?)

    Een andere heilige : Isidorus, patroonheilige van de landbouwers ?

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Aangezien dit de day after (en dus ook de night after) is, vraag ik me nu al af hoe het aanplantingsconcept eruit ziet. Dat omhoog rijzen uit het wuivende gras klonk in alle geval prachtig en een perfecte aanvulling op een waarachtig mooi kappeleke.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Neig! En toch snel gedaan? - mocht ik maar zo snel metsen ...
    Hebben de mussen een patroon heilige? Dan zou ik die kiezen.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. De pimpelmezen vlogen al in en uit de vlieggaten van de kapel, dat belooft.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Het is fantastisch geworden, Ludo!
    En lang geduurd? Das een grap zeker ;)

    BeantwoordenVerwijderen

Dank je wel om een reactie achter te laten. Als je opteert om als 'Anoniem' te reageren omdat dit het eenvoudigst is, wil je dan je opmerking wel besluiten met je voornaam/naam? Het is plezant om te weten wie mijn blog bezoekt en reageert. Even simpel als 'Anoniem' is 'Naam/URL'. Van die URL hoef je je niks aan te trekken, je vult gewoon je naam of roepnaam of alias in en ... hopsakee, dat werkt ook. Merci.