30 juli 2006

mosseltjes en Co

Jaaaren geleden was het dat ik nog eens in Blankenberge aanspoelde. Het viel me meteen op dat de gaststad van "10 om te zien" (of, zo je verkiest, "10 om niet te aanhoren") wel wat veranderd is. Toch als ik het vergelijk met het tijdperk dat ik er mijn zomerse vakanties sleet. Alle cafés die ik destijds bezocht, zijn verdwenen. Gesaneerd wellicht. Geen hardrock meer in Blankenberge. Geen bruine cafés meer.

Hoe het met onze uitvalbasis -camping Bonanza 2- gesteld is, heb ik geen flauw benul. Verdorie, hebben we daar bij Bonanza plezier gemaakt en lekkere mosselen-frit gegeten!

Over sappige zeevruchten gesproken, op een morgen opende ik de rits van de tent en, vlak voor me, had een tweetal meisjes uit Tongeren hun tijdelijke stek geparkeerd. Geloof me of niet, maar één daarvan was een goddelijke verschijning. Zo worden ze niet meer gemaakt. Ze luisterde dagenlang naar Moonlight Shadow van Mike oldfield en dat vloekte wel een beetje met mijn Titties and beer van Zappa. Meer dan een strandwandeling en het samen eten van een pizza is er uiteindelijk niet van gekomen. Het duifje kirde al een tijdje bij een vast vriendje en ook haar geloof, de immer vervelende klojo's van Jehova's Getuigen, stond dit niet toe. Maar dat dit diertje 'lekker' zou kunnen geweest zijn, staat als een paal boven water.

Minder lovend en lyrisch ben ik over de echte schaaldieren die je deze vakantie voorgeschoteld krijgt. Ik heb er, tijdens onze daguitstap, een kilootje van besteld en ze waren stuk voor stuk piepklein. Te duur voor wat je in je maag kan schuiven tenzij je naast de ajuinen ook de schalen mee opvreet. Ook testaankoop kwam tot die bevinding: "De lekkernij is nu te duur. Beter is met de aankoop te wachten tot september of oktober, als de schelpdieren smakelijker en goedkoper zijn."

Thuis werd er altijd gezegd dat de mosselen alleen goed waren tijdens de maanden met een "R". De commercanten, altijd te vinden voor eerlijke informatieverschaffing, hebben ons evenwel wijs gemaakt dat dit een mythe is. Proefondervindelijk kan ik alleen maar beamen dat de R wel degelijk een hemelsgroot verschil maakt. Zie maar bij gRand cRu. Of TongeRen. Goedgevormde mosselen behoeven een R! Klaargemaakt met papRika heb ik ze het liefst. Al zijn lange benen en een leuk achteRste zeker ook van belang.

2 opmerkingen:

  1. Eerder per toeval op je attractieve weblog terecht gekomen ... ben lekker lang blijven hangen ... en kom dus zeker nog terug. Ook ik heb méér dan 10 jaar geleden vele vakanties in Blankenberge meegemaakt ... en ook moeten ervaren dat de 'charme' van de badstad elk jaar opnieuw afnam.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. precies, er is precies een heimelijke opkuisoperatie gehouden. Alles in het teken van de nette mens. Ik heb ondertussen je blog ook opgenomen in mijn feedreader.

    BeantwoordenVerwijderen

Dank je wel om een reactie achter te laten. Als je opteert om als 'Anoniem' te reageren omdat dit het eenvoudigst is, wil je dan je opmerking wel besluiten met je voornaam/naam? Het is plezant om te weten wie mijn blog bezoekt en reageert. Even simpel als 'Anoniem' is 'Naam/URL'. Van die URL hoef je je niks aan te trekken, je vult gewoon je naam of roepnaam of alias in en ... hopsakee, dat werkt ook. Merci.