28 december 2014

Het Pekingse vogelnest



Oké, mijn fantasie is niet altijd van deze wereld, ik weet dat, maar deze sculptuur deed me meteen denken aan het Vogelnest uit Peking, het stadion van de Olympische zomerspelen in 2008, bij de Chinezen bekend als  国家体育场/國家體育場

Voor het echte Vogelnest tekende het Zwitserse architectenbureau Herzog & de Meuron met als artistiek adviseur conceptueel kunstenaar Ai Weiwei. Het 'bouwwerk' in onze tuin had geen nood aan architecten of adviseurs, een beetje sneeuw en stevige wind volstond. Drie Miscanthus chinensis 'Malepartus' plooiden zich westwaarts waarbij de toppen tot aan de grond knakten. Hierdoor ontstond er een koepel waaronder muizen, vogels of sportieve kabouters zich naar hartenlust kunnen uitleven. Als het nog wat bij sneeuwt worden alle gaten en kieren in het dak gedicht.


2 opmerkingen:

  1. Dit beeld doet me veeleer aan De Zandworm denken.

    http://farm8.staticflickr.com/7126/7791790514_7469dc8b9a_b.jpg

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. een zeer goede vergelijking Menck, en een prachtige foto van jouw hand.

      Verwijderen

Dank je wel om een reactie achter te laten. Als je opteert om als 'Anoniem' te reageren omdat dit het eenvoudigst is, wil je dan je opmerking wel besluiten met je voornaam/naam? Het is plezant om te weten wie mijn blog bezoekt en reageert. Even simpel als 'Anoniem' is 'Naam/URL'. Van die URL hoef je je niks aan te trekken, je vult gewoon je naam of roepnaam of alias in en ... hopsakee, dat werkt ook. Merci.