23 oktober 2014

meer veggie is minder gruwel

Wat eet ge dan altijd? Elke vegetariër zal beamen dat hij/zij die vraag regelmatig voorgeschoteld krijgt. In feite niks speciaals, je kan perfect vegetarisch koken met alledaagse, overal verkrijgbare ingrediënten. Mij lukt het al meer dan 35 jaar en nog nooit at ik met lange tanden. Mijn allereerste principe is: eten kan maar smaken als daarvoor geen dieren zijn afgeslacht. Het is een logische consequentie van mijn natuur- en dierenliefhebberij: als de bijtjes en de vlinders gekoesterd moeten worden, waarom dan geen varkens, schapen, koeien, eenden en forellen?

gestoofde pompoen met quinoa

Geen gruwel op mijn teljoor dus. Wel bij voorkeur bio en bij momenten - nogal wiedes voor wereldwinkelvrijwilligers - fairtrade. Twee voorbeelden van poepsimpele gerechten die ik de voorbije dagen klaarmaakte, puur op het gevoel:

1. Pompoen met quinoa 

Kook de quinoa (bvb. Oxfam) gaar en meng deze in de pan met vooraf gestoofde pompoenblokjes, groene paprika, een kwart rode chilipeper, een kleine courgette en gebakken Quorn-blokjes. Voeg op het laatst enkele schijfjes zoetzure aurgurken toe en licht geroosterde okkernootstukjes. Droge versie: doe op je bord wat sojasaus of natte versie (foto): meng wat tomatensaus door het geheel.

zoete patat met boontjes

2. Boontjes met zoete patat

Kook de boontjes gaar en meng deze in de pan met vooraf gestoofde rode ajuin, zoete patat (kleine blokjes zijn snel gaar) en kleine gele courgettes of gele komkommer (dat bestaat ook). Serveer dit pangerecht met gekookte aardappelen en veggieburger (in dit geval koos ik voor sojaburger).

In beide gevallen kruid ik met zeezout, peper en stukjes van een blokje groentenbouillon. Laat het smaken en .... de beesten zijn je dankbaar. Weer wat minder horror in de wereld. 



8 opmerkingen:

  1. Een geweldige fotograaf en ook nog vegetarisch. Bij mij kun je niets meer verkeerd doen hoor! (Ben zelf ook vegetarisch.) Je recepten lijken mij lekker, maar dat Quinoa, daar had ik nog niet eerder van gehoord. Geen idee hoe het eruit ziet, hoe het smaakt of waar je het kunt kopen (in Nederland).

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Intussen ben ik ook al 32 jaar veggie. Quinoa eet ik tamelijk zelden, hoewel ik het toch lekker vind. Mijn standaard maaltijd is: volle/wilde rijst, aardappelen en tenminste 2 gekookte groenten, als 't past voorafgegaan door een gemengde sla (bij voorkeur inheems of uit de tuin).

    BeantwoordenVerwijderen
  3. mmm, dat ziet er lekker uit!

    Ons land staat ondertussen in de top vijf van landen met de grootste ecologische voetafdruk ... schrijnend.

    Groetjes!

    PS. zelf ben ik bijzonder gek op de vegetarische hazelnootburgers ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik eet - zelfs zeer - geregeld vegetarisch, maar vlees volledig afzweren lukt me vooralsnog niet. Het zal zijn dat _mijn_ vlees te zwak is, vermoed ik.
    O ja: wanneer wordt er eens werk gemaakt van een gevarieerd culinair insectenaanbod?

    P.S.: Het vakje 'Bewijs dat je geen robot bent' onder je commentaarluik (iets nieuws?) is nooit zichtbaar. Ik dien op het gehoor af te gaan. Erg lastig.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik bekijk ogenblikkelijk dat 'robot'-dinges; is niet door mij geactiveerd, ik haat die dingen zelf ook. Probeer het uit te schakelen, heb het zelf nooit geweten dat het er opstaat.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Lijkt op een (tijdelijke) fout van Blogger want 'woordverificatie' staat duidelijk op 'neen' bij mijn instellingen. Hopelijk wordt dit er snel weer afgezwierd Menck, staat er buiten mijn wil op.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Een reset van de instellingen gedaan en nu is het (bij mij althans) verdwenen. thx om het te melden Menck temeer omdat die woordverificatie overbodig is, spam wordt ook zonder dat ding prima gefilterd door Blogger.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Naar aanleiding van jullie conversatie over woordverificatie ben ik zelf ook maar eens gaan kijken. Bij mij stond er ja, dus ook maar veranderd naar nee. Wist niet eens dat je dat kon uitschakelen. Weer wat geleerd. En Menck, er zijn zelfs al supermarkten die insecten verkopen hoor. En er zijn ook sites waar je recepten met insecten kunt vinden. Maar ja, dan eet je toch nog steeds niet vegetarisch.

    BeantwoordenVerwijderen

Dank je wel om een reactie achter te laten. Als je opteert om als 'Anoniem' te reageren omdat dit het eenvoudigst is, wil je dan je opmerking wel besluiten met je voornaam/naam? Het is plezant om te weten wie mijn blog bezoekt en reageert. Even simpel als 'Anoniem' is 'Naam/URL'. Van die URL hoef je je niks aan te trekken, je vult gewoon je naam of roepnaam of alias in en ... hopsakee, dat werkt ook. Merci.