31 maart 2014

vuurgoudwesp en boomblauwtje

vuurgoudwesp
De voorbije dagen merk ik dat de vuurgoudwespen weer bijzonder actief zijn. Deze minuscule wespjes - ze zijn amper 1 cm groot - leggen hun eitjes in de nesten van bijen en wespen waar de vuurgoudwespenlarven vervolgens parasiteren op hun larven. Wie een insectenhotel bouwt, legt als het ware een rode loper voor ze uit en krijgt ze gegarandeerd op bezoek. Op de foto zie je een vuurgoudwesp op inspectie op de bovenkant van een kastanjehouten paal welke intussen vol kieren en spleten zit. Zonder zijn prachtige kleuren zou het beestje aan ieders aandacht ontsnappen.

boomblauwtje
Vandaag merkte ik ook meermaals het gefladder van het kleine boomblauwtje op. Het landde vaak op een van onze Rhododendrons. Dit blauwtje heeft niet meteen een 'zittend gat', zoals we hier zeggen, waardoor het fotograferen ervan wat geduld van je vraagt. Dat geldt des te meer als je aan de slag dient te gaan met een compact met beperkt zoombereik. Verscholen tussen de groenblijvende Rhododendron met enkel mijn zwarte compact die voorzichtig richting vlindertje bewoog, kon het boomblauwtje toch ingeblikt worden. Voorlopig moet ik het stellen met de onderkant van de vleugels. In onze tuin staan heel wat waardplanten voor het boomblauwtje zoals hulst, klimop, vlinderstruik, kattenstaart en sporkehout.

Update: zonet stootte ik op een koppeltje dat van jetje aan 't geven was. In de appelboom dan nog.

Neen, deze vliegen dragen geen pothelm. Het zijn hun ogen.




8 opmerkingen:

  1. Je bent blijkbaar een geduldig man Ludo! En dat loont!
    De vuurgoudwesp in ook 1 van mijn favorieten, wat een kleuren!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Van de vuurgoudwesp had ik nog nooit gehoord: wat een prachtige foto van dat schitterende beestje.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Vuurgoudwespen vind ik een van de mooiste insecten die hier rond vliegen. Ik zie ze echter heel zelden.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik zie ze vooral als de zon schijnt en in de buurt van spleten en holen waar mogelijks een wild bijtje of wesp zijn eitjes gelegd heeft.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Die vuurgoudwesp is absoluut een beauty. In mijn vorige tuin zag ik ze geregeld, hier nog niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Daar moet ik eens op letten, op die felgekleurde vuurgoudwesp (is mij nog niet opgevallen), wel nen sloeber, zomaar parasiteren! Natuurpunt heeft hier in de buurt een erg zandige regio in beheer, en ze hopen het boomblauwtje meer en meer te zien… Ik zal meekijken (is mijn wandelgebied met de hond).

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Nog niet gezien hier - zo'n vuurgoudwespje. Moet eens werk maken van een groter bijenhotel ...
    Prachtige foto's!

    BeantwoordenVerwijderen

Dank je wel om een reactie achter te laten. Als je opteert om als 'Anoniem' te reageren omdat dit het eenvoudigst is, wil je dan je opmerking wel besluiten met je voornaam/naam? Het is plezant om te weten wie mijn blog bezoekt en reageert. Even simpel als 'Anoniem' is 'Naam/URL'. Van die URL hoef je je niks aan te trekken, je vult gewoon je naam of roepnaam of alias in en ... hopsakee, dat werkt ook. Merci.