26 september 2012

het gaat (langzaam) vooruit.

uitgevoerd met stenen en kasseien van op Kapaza

Het blijft deze dagen betrekkelijk rustig op mijn blog. Ook het commentariëren op andere stekken zit op een laag pitje. Maar je weet allemaal hoe het komt: het metsen van het veldkapelletje in de tuin slorpt me volledig op. Fysiek maar ook qua gedachten. 

Op dit moment zit ik reeds op een stevige stelling te werken want het heiligdom zit met zijn 2 meter nog slechts een zucht van de hemel verwijderd. Vandaag begin ik met het metsen van het eigenlijke huisje van de heilige. Dit is ook het meest technische deel van gans de constructie. 

gaten voor vogels, vleermuizen en ander klein grut

In de grote sokkel of pilaar van het kapelletje heb ik vier gaten gelaten die uitgeven op een ruimte met vloer en dak. Hier kunnen vogels -en ik denk dan vooral aan een kolonie huismussen- nesten bouwen naar believen. Ook vleermuizen, hagedissen, muisjes en insecten kunnen van deze openingen gebruikmaken om zich in stilte terug te trekken. Of de gaten groot genoeg zijn voor de heilige geest is nog afwachten. In welke verschijningsvorm beweegt dit 'spook' zich tegenwoordig? Een spinachtige, een zwam, een wolk, een bosmuisje? De onbevlekte ontvangenis van Maria leert ons in ieder geval dat de heilige geest er niet vies van is om door een spleetje binnen te dringen. 

Als het een bosmuisje is dan heb ik hem/haar/het vorige week al ontmoet. Het was een prachtig moment. Terwijl ik vanop afstand mijn metselwerk aan 't controleren was of er geen onbedoelde hellingsgraad ingeslopen was, hoorde ik iets ritselen in de beukenhaag. Op een halve meter van me af zat een bosmuisje te eten van de botteltjes van een wilde roos die door de haag omhoog geslingerd is. Schoon om te zien hoe hij met zijn voorpootjes de botteltjes vasthield. 

Ondertussen sijpelen ook de vragen en schampere opmerkingen binnen. Een kapelletje in uwe tuin? Bij de grootste ketter van het land? Ooit zal ik tijd vrij maken om jullie -moeilijke mensen- van antwoord te dienen. Sta me toe om nu een nieuwe 'braai' mortel te maken want met te lullen (syn. bloggen) schiet het niet op. Wees gegroet.

10 opmerkingen:

  1. Een beetje sluikreclame verwerken in een blog. Moet kunnen. :-)
    Maar het ziet er prachtig uit dat kappeleke. Benieuwd naar het antwoord op de eeuwig terugkerende vraag : Why oh why ?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Héél benieuwd naar een overzichtsfoto. En natuurlijk hoe het komt dat een grote ketter een gevoelig plekje heeft voor het transcendente...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. een overzichtsfoto komt er bij de inwijding :)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Twee meter? De hemel hangt laag bij jullie. Of daalt neder uit nieuwsgierigheid, dat kan ook. ;-)
    Benieuwd naar het eindresultaat!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. ik mag hopen dat de bisschop alvast gecontacteerd is voor de inwijding?

    BeantwoordenVerwijderen
  6. @Bart: hij kon niet komen maar hij stelt wel zijn 'kwast' om te zegenen ter beschikking.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik ben ook geïnteresseerd in een overzichtsfoto. Maar ik wacht geduldig af.
    Zeg tegen die mensen die U een ketter vinden dat ge 't licht gezien hebt en ge vanaf nu leeft in Dienst van den Heiligen Geest ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik ben een tijdje niet meer komen volgen (ja, van druk enzo) maar heb al wat moois gemist zie ik. Met wat een gemak doe jij dit toch weer; ik zou al apetrots lopen te zijn! :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ben ook benieuwd naar het eindresultaat maar ziet er nu al goed uit!

    De band tussen ketters en het devote moet je mij niet uitleggen. Opgegroeid in een huis gekneld tussen de kerk en de pastorie. 18 jaar katholieke school en van de weeromstuit heel ketterse geworden. Maar zie, nu woon ik opnieuw vlak naast een kerk... De katholieke wortels zitten diep. Ge kunt dat ontkennen of op geheel eigen wijze een plek geven. Ben er zeker van dat er een heel eigen Muggenbeet-draai aan die kapel gaat komen ...

    BeantwoordenVerwijderen

Dank je wel om een reactie achter te laten. Als je opteert om als 'Anoniem' te reageren omdat dit het eenvoudigst is, wil je dan je opmerking wel besluiten met je voornaam/naam? Het is plezant om te weten wie mijn blog bezoekt en reageert. Even simpel als 'Anoniem' is 'Naam/URL'. Van die URL hoef je je niks aan te trekken, je vult gewoon je naam of roepnaam of alias in en ... hopsakee, dat werkt ook. Merci.