16 oktober 2011

witloofbier

Onze wandeling op de Wijngaardberg te Wezemaal (later hierover meer) werd afgesloten op het terras van dorpsherberg 'In de Ster'. Ik bestelde er het Groevebier. Maar omdat dit bier uit voorraad was, koos ik voor een Wit Goud, een witloofbier van Brouwerij Hof ten Dormaal uit Tildonk. Net als het Groevebier had ik dit bier nog nooit gedronken. Tegenwoordig kies ik op de bierkaart altijd dingen die voor mij onbekend zijn. Op mijn leeftijd moet ik me beginnen te haasten als ik nog alles wil proeven wat er uit de brouwketels vloeit.

mijn Witloofbier naast de Westmalle van mijn vader
 (en de warme choco van Kristien)

Dit witloofbier wordt gebrouwen van water, gerstemout, suiker, gist, hop en witloofwortel. De grondstoffen voor het bier worden geproduceerd op de gronden rond de boerderij in Tildonk. De eigenaars vonden in Montana (VS) een geschikte brouwerij die eveneens in de hoeve werd geïnstalleerd. Sinds vorig jaar draait er ook een eigen bottellijn, goed voor zo'n 2000 flessen per uur. De toevoeging van de witloofwortel aan het recept maakt van het bier een echt streekbier want de teelt van witloof was tot voor kort een typische bedrijvigheid in de regio Aarschot-Leuven. 

Het witloofbier is een pittig blond bier met een alcoholpercentage van 8%. Het is gebotteld in een mooie groene fles (37 cl) met kroonkurk. Als je het bier op de kaart ziet staan, moet je het zeker eens proeven want voorlopig is het in onze cafés een rariteit. Het merendeel van het bier uit Tildonk wordt immers met succes richting Amerika afgevoerd. Leuk om weten is dat de kleinschalige hoevebrouwerij werkt met een gesloten kringloopsysteem: alle ingrediënten worden zelf geteeld, de energie wordt gewonnen uit koolzaad en de brouwresten, het zogenaamde draf, wordt verwerkt tot veevoeder. 

Het Witloofbier is een erg jong biertje want het wordt pas sinds dit voorjaar gebrouwen.


Het kriekenbier Mystic

Bij onze verkenning van het Kasteel van Beersel, enkele weken geleden, proefde ik voor het eerst een Mystic. In niets te vergelijken met het Witloofbier maar koel geserveerd op een zonnige dag altijd welkom. Het is een erg fris en lekker kersenbiertje (andere fruitvariëteiten bestaan ook) uit de brouwerij van Haacht. Om maar te zeggen dat ik van mening ben dat de inwendige mens niet mag verwaarloosd worden. We leven hier in het beste land om ons te laven aan unieke en wereldvermaarde biersoorten. Eens in de grond of gecremeerd is je kans verkeken, dus nog langer uitstellen is stom. Bovendien getuigt het negeren van al dit lekkers van cultuurbarbarij.

Maar, glaasje op...laat je rijden. Het ene witloofbiertje was er voor mij al één te veel. Redelijk duizelig liet ik het autorijden daarom over aan mijn wederhelft. Haar warme choco kon geen kwaad.

2 opmerkingen:

  1. Heb je de wandeling uit Natuur.gids uitgeprobeerd?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. dat klopt gGoya, die wandeling was het maar ze is krak hetzelfde als de reeds bestaande Wijngaardbergwandeling (rode pijl, 7,7 km). Foto's volgen nog.

    BeantwoordenVerwijderen

Dank je wel om een reactie achter te laten. Als je opteert om als 'Anoniem' te reageren omdat dit het eenvoudigst is, wil je dan je opmerking wel besluiten met je voornaam/naam? Het is plezant om te weten wie mijn blog bezoekt en reageert. Even simpel als 'Anoniem' is 'Naam/URL'. Van die URL hoef je je niks aan te trekken, je vult gewoon je naam of roepnaam of alias in en ... hopsakee, dat werkt ook. Merci.