27 december 2010

vegetarische rijstschotel

een vegetarisch gerecht met rijst als basis

Noem het een risotto of nasi-goreng of wat je ook wil, met rijst en wat groentjes kan je heerlijke maaltijden klaarmaken. Vandaag heb ik iets speciaals uitgeprobeerd: rijst met broccoli en oesterzwammen. Geserveerd met een tomaten/paprikasaus krijg je een gezonde maaltijd waar Sergio Herman zijn pik zou bij aflikken. Als ge er je kost moet mee verdienen of je wil wat opscheppen, dan stoemp je het gerecht in een ijzeren ringetje en bouw je er een torentje mee. Zelf schep ik het liever, onafgemeten, met een lepel uit de kom, recht op het bord en dit zonder zever of streepjes saus. Als ik een kunstwerk wil zien, ga ik naar een museum. Aan tafel wil ik gewoon eten.

Recept: Snij een halve ui in kleine stukjes en gooi ze in een hete pan met boter. Bak hierin ook de oesterzwammen en eventueel wat Quorn-blokjes. Kap er de voorgekookte rijst bij (een zakje per 2 personen) en roer goed tot ook de rijst meegebakken is. Zet het vuur wat zachter. Snijd een tomaat in kleine porties en kap deze stukjes bij in de pan. Blijf roeren tot ook de tomaten gaar zijn. Werk af met licht afgekookte broccoli en gebakken ei (dit doe ik altijd vooraf in een aparte pan). De broccoli kan je ook hard koken en verkruimelen zodat je een 'groene rijst' krijgt.

Afkruiden: zout en peper. Zelf strooi ik ook wat groentenbouillon op de smeltende boter.
Voor de saus: deze keer nam ik gewoon de overschot van de spaghettisaus van gisteren.
Voor de drank: Cola light vond ik er goed bij passen. Werk je nog aan een ernstig keukenpiet-imago, of is VT4 aan 't filmen, kan je er ook wijn bij serveren.

Tip: een ideaal gerecht om overschotten weg te werken zonder versleten te worden als culinaire wrek.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Dank je wel om een reactie achter te laten. Als je opteert om als 'Anoniem' te reageren omdat dit het eenvoudigst is, wil je dan je opmerking wel besluiten met je voornaam/naam? Het is plezant om te weten wie mijn blog bezoekt en reageert. Even simpel als 'Anoniem' is 'Naam/URL'. Van die URL hoef je je niks aan te trekken, je vult gewoon je naam of roepnaam of alias in en ... hopsakee, dat werkt ook. Merci.