21 december 2015

Roxy the Movie

Zappa's verjaardag (21/12/1940)

Met z'n 400 waren we gisteren. Allemaal Zappa-fans, een internationale hippe bende, samengetroept voor het Zappafest in het Heusdense cultureel centrum. Door omstandigheden had ik Sinister Sister gemist maar ik hoorde er veel goeds van. De Muze Jazz Orchestra zag ik voor de tweede maal en ze klonken nog beter dan de eerste maal. Ze hebben het werk van Zappa al flink in de vingers en blijkbaar vond Napoleon Murphy Brock, het originele bandlid van The Mothers die als special guest mee op het podium stond bij afsluiter Frank Out, dat ook want hij beloofde binnen 2 jaar ook eens met het MJO samen te spelen. Dat is niet niks.

Frank Zappa, duidelijk in zijn nopjes
De Duitse Frank Out (een woordspeling naar Zappa's eerste plaat 'Freak Out') speelde in de balzaal een indrukwekkende set. Napoleon Murphy Brock was een enorme toegevoegde waarde voor het vocale werk en het showgehalte. Ik was sterk onder de indruk van de kwaliteiten van de drummer en de keyboardspeler. De beide gitaristen konden er ook wat van en ze benaderden de toon van Frank Zappa heel goed. Blijkbaar weten ze perfect welke pedalen Frank mee op het podium had. Bij Yo' Mama zaten ze er rats op en dat is geen simpele gitaarsolo.

Voor de Zappa-fans was de aanwezigheid van Napoleon Murphy Brock natuurlijk het summum van de avond. Hij stond aan de zijde van Zappa vanaf Apostrophe tot Sheik Yerbouti en hierbij is ook het absolute meesterwerk Roxy & Elsewhere. Deze dubbele vinyl die grotendeels werd opgenomen op 8, 9 en 10 december 1973!, laat Zappa horen op zijn artistiek hoogtepunt met The Mothers in bloedvorm. Wat bv. Ruth Underwood en George Duke (RIP George) daar presteren grenst aan het onmogelijke!

Zappa haalde schoon volk op het podium bij de Be-Pop Tango
Wat velen niet wisten is dat deze magistrale concerten ook gefilmd werden. Helaas bleken er technische problemen te zijn - samengevat: haperende klankopnames verminkten de synchronisatie tussen beeld en klank- die men in het analoge tijdperk niet weggewerkt kreeg. Maar nu, meer dan 40 jaar later, is de concertfilm dan eindelijk verkrijgbaar. Murphy Brock vroeg in Heusden of we de film al gekocht hadden; wel ja. Op het Zappafest werd Roxy The Movie ook verkocht en ik gaf mijn wederhelft een prima tip voor mijn pakje onder de kerstboom. Een goed pakje is een zelf gekozen pakje. 

Niet dat de DVD+CD daar nu ligt want zo lang kon ik echt niet wachten. Genieten van begin tot einde was dat deze morgen. Logisch dat deze heerlijke muziek nog steeds live gebracht wordt, dacht ik, muzikanten met smaak en niet vies van een uitdaging, kunnen niet om het werk van Zappa heen. (His) music is the best. 

(Beide foto's nam ik al liggend in de zetel terwijl de film op TV was. Ja, ik was er graag genoeg bij geweest. De filmrelease was op 30 oktober 2015. Gail Zappa, Franks vrouw, hielp nog met de productie maar overleed op 7 oktober 2015. Frank zelf overleed op 4 december 1993.)


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Dank je wel om een reactie achter te laten. Als je opteert om als 'Anoniem' te reageren omdat dit het eenvoudigst is, wil je dan je opmerking wel besluiten met je voornaam/naam? Het is plezant om te weten wie mijn blog bezoekt en reageert. Even simpel als 'Anoniem' is 'Naam/URL'. Van die URL hoef je je niks aan te trekken, je vult gewoon je naam of roepnaam of alias in en ... hopsakee, dat werkt ook. Merci.