25 september 2013

zoiets

Legumen zie ik me nog niet direct telen. Ik vind het veel te veel gedoe maar wie weet steek ik hier binnenkort grote pleidooien af voor een eigen moestuin. Hier kan echt alles. Ik zie de voordelen wel maar ontwaar thans toch vooral de nadelen. Gieten tijdens langere afwezigheden, schimmel- en verwelkingsziektes, geconcentreerde opbrengsten waardoor je met overschotten zit, mijn (gevleugelde) dierenvrienden die plots concurrenten worden, tomatenfoto's die opduiken op mijn blog, een stuk siertuin dat ik moet opofferen en fallusachtige dingen die me met gemak uit de markt spelen. Maar een schoon serre, die is meteen welkom. Zoiets bijvoorbeeld:

 prachtige serre uit De Tuinen van Hoegaarden

Gewoon voor 't zicht alleen al zou ik me zo'n glazen kathedraal durven aanschaffen. Moest mijn geldbiljettendupliceermachine al op punt staan, stond zo'n ding al in mijn hof te pronken. Want goedkoop zal zoiets wel niet zijn zeker? Ik zou er een zithoek in installeren, leidraden vol sappige druiven spannen die ik zonder opstaan vanuit mijn ligstoel in mijn gulzig mondje kan steken, potten vol met HTC-vrije hennepplanten zetten om de klap in 't dorp wat aan te wakkeren, experimenteren met vorstgevoelige bloemen en kruiden in het bijzonder die met giftige bestanddelen en dit met het oog op zelfeuthanisering en het geniepig uit de weg ruimen van overtollige smeerlappen en er een frigo in installeren, aangedreven door vrijwillige en liefst ook sportieve VELT-moestuiniersters, met daarin de lekkerste bieren die ik ken. Maar tomaten en komkommers komen er niet in. Een ander model dat me wel aanstaat is dit:

... maar dan zonder dat houten timmerwerk
(foto genomen in De Tuinen van Hoegaarden)

Hier zie ik al meteen een oplossing voor onze proppensvolle garage in de wintermaanden. De meeste planten in pot overleven daar wel maar telkens is er toch ook een uitval wegens een gebrek aan licht. Dat rot dan, ijzeren potten roesten en dat maakt kringen op de vloer. Ik moet het je niet vertellen want de kans is groot dat het daar bij jou nog erger is dan hier. En ja, de auto slaapt dan buiten, net wanneer het vriest en ijzelt. De logica op zijn kop. 

Esthetisch is zo'n muurserre zeker ook en warm zal dat ook wel zijn want goedgeplaatst kan de koude wind er niet in spelen terwijl de zonnewarmte maximaal binnenvalt. Als de draagmuur dan aan de buitenkant nog zo gracieus wordt aangekleed als in Hoegaarden (zie foto) dan heb je een flinke meerwaarde aan je geleeg toegevoegd. Ik zou dan enkele kleine gaten in de muur laten zodat de muisjes altijd binnen kunnen (en buiten als ze hun gevoeg moeten doen) net als ander 'ongedierte' dat ons leven toch altijd weer weet op te vrolijken. Voor de grote muizen voorzie ik een deur. En een zorgvuldig geselecteerde kalebasplant. Neen, geen wortelrot in mijn serre! Zoiets vind ik echt vies.


13 opmerkingen:

  1. Ja ja ... zoeits doet ne mens echt dromen.
    Die aandrijving door Velt-vrijwilligsters, hoe werkt dat precies?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @biodiversetuinier: simpel, een aantal fietsen (liefst met de remmen op) die een alternator aandrijven. In De Koevoet vind ik wel een technisch plan als 't zover is. :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Die eerste serre is inderdaad erg mooi, maar ik denk redelijk onbetaalbaar wanneer je dat wilt zetten. Mijn buren in de vorige woonst hebben zoiets vergelijkbaars 'nieuw' gezet, daar heeft een aannemer toen een drietal weken aan gewerkt

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik zou wel 't een en 't ander zelf kunnen doen zoals funderingen en metselwerk.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Die eerste serre is ronduit prachtig (en ongetwijfeld ook ronduit prijzig).
    Als je de funderingen en het metselwerk aankunt, dan moet het volgens mij perfect mogelijk zijn om daarop een houten serre te construeren. Zo'n exemplaar vind ik persoonlijk een pak charmanter dan een metalen exemplaar. Voor een gevorderde doe-het-zelver - en die vermoed ik in jou - is zulks zeker te doen. Bovendien is het een heerlijke uitdaging. De voldoening achteraf zal niet te schatten zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik zie je in het voorjaar al frutselen met zaaigoed ;-)
    Maar de bovenste kas is voor kasteelbewoners, de onderste is wel zo charmant. Al was het alleen maar voor de hennepplanten, die je uiteraard slechts voor het touw ging kweken...

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Op tweedehands-sites vind je vaak van die kassen zelfs gratis en voor niks, mits zelf af te breken, een hoop werk en kennis heb je daarvoor nodig. Maar wat schop je toch weer in het rond, de klap van 't dorp leuk gezegd

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Heel mooi zijn die serres. Onze oude serre staat ook tegen de muur en is ook aan renovatie toe. En aangezien groensels kweken me niet zo goed afgaat kan ik misschien jou suggesties eens uitproberen :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. De kweek van giftige planten maakt wel heel nieuwsgierig, die zijn toch niet voor het gebruik in het onderwijs?

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Die laatste heeft zeker ook zijn charme, en doet mij sterk denken aan de muurkas van Br. Devos zaliger van de Broedersschool, waar we een geranium mochten halen als we het Onzevader kenden, of een cactus voor het Weesgegroet (of was het omgekeerd)?

    BeantwoordenVerwijderen
  12. wat een prachtige serre ... zo eentje zou ik ook wel in mijn tuintje willen. Bijna jaarlijks brengen we de tuinen van Hoegaarden een bezoekje, maar die serre, die had ik nog niet opgemerkt ...

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ewel, dat begrijp ik wel: een serre willen omdat ze mooi is, en niet al de rest dat erbij komt :-) Misschien een betonneke in leggen, of een felgekleurd vloerke in de stijl van je WC-muur? ;-)

    BeantwoordenVerwijderen

Dank je wel om een reactie achter te laten. Als je opteert om als 'Anoniem' te reageren omdat dit het eenvoudigst is, wil je dan je opmerking wel besluiten met je voornaam/naam? Het is plezant om te weten wie mijn blog bezoekt en reageert. Even simpel als 'Anoniem' is 'Naam/URL'. Van die URL hoef je je niks aan te trekken, je vult gewoon je naam of roepnaam of alias in en ... hopsakee, dat werkt ook. Merci.