30 september 2011

kastanje-zevenling

enkele opgeraapte bolsters met kastanjes

De kastanjes van onze vier tamme kastanjes zijn volop aan het vallen. In principe zijn ze eetbaar, je kan ze roosteren of je kan ze na het koken verwerken tot een mousse. Maar hier worden ze niet opgeraapt omdat er eigenlijk niemand van de zes is die een kastanje echt lekker vindt. Toch vond ik deze week een bijzondere bolster. Daar waar er normaal drie kastanjes in één bolster huizen, bevat het gefotografeerd exemplaar (boven midden) er maar liefst zeven. Een zevenling met stuk voor stuk volwaardige kastanjes, geen verlepte of graatmagere vruchten maar gezonde 'boorlingen'. Er kwam geen kunstmatige inseminatie aan te pas, ook geen photoshop en een vergroeiing van twee bolsters zou nog maar zes kastanjes opleveren. Een speling van de natuur dus. 

Voor de bio-puristen: bij de tamme kastanje gaat het strikt genomen niet om een bolster maar wel om een groot napje met stekels. Maar wie ligt daar van wakker? Ik alvast niet.

6 opmerkingen:

  1. er zit daar 'iet' in de grond zeker, in Tessenderlo? :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. En 'iet' in de lucht ook, volgens mij...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Best niet gaan liggen (met dit weer) onder die kastanje.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. de natuur met z'n vreemde kronkels, prachtig, toch!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Awel ik ben ook van Tessenderlo en ik denk dat er hier bij mij ook iets in de lucht én in de grond zit, mijn boerejasmijn is nl. terug beginnen bloeien.
    Ludo ik weeet niet hoe ik hier foto's kan plakken aan mijn bericht (waarschijnlijk gaat dit niet) maar ik zal je ze doorsturen per e-mail.

    BeantwoordenVerwijderen

Dank je wel om een reactie achter te laten. Als je opteert om als 'Anoniem' te reageren omdat dit het eenvoudigst is, wil je dan je opmerking wel besluiten met je voornaam/naam? Het is plezant om te weten wie mijn blog bezoekt en reageert. Even simpel als 'Anoniem' is 'Naam/URL'. Van die URL hoef je je niks aan te trekken, je vult gewoon je naam of roepnaam of alias in en ... hopsakee, dat werkt ook. Merci.