15 december 2014

't is weer van dat


Al een tiental keer heb ik de tuin voor vol verklaard maar zoals op de foto te zien is, heb ik -nog maar eens- gras zitten omspitten om nieuwe plantruimte te creëren. Het is hier al een gekend ritueel, als die van ons me tegenwoordig met de schup (Kempense spade) ziet rondlopen, denkt ze ongetwijfeld 'daar gaat hij weer!'. 

Deze keer vond ik het silhouet van het grasperk voor verbetering vatbaar. Ik zag het liever wat meer golvend. Ook wil ik zo forceren dat de normale tred van de mensen slalommend is en niet recht op recht. Een bijkomend voordeel is dat het resterend en alsmaar geslonken gras nu in twee compartimenten is onderverdeeld wat het wat spannender maakt om de achtertuin te ontdekken.

Meestal heb ik eerst het plantgoed en begin ik dan navenant om te spitten, deze keer moet ik nog nadenken wat ik ter plekke in de grond ga steken. De vormgeving primeerde. Toch zie je samen met mij dat de cirkel (foto links) zich goed leent om een solitaire heester in te planten. Rondom denk ik aan zilverkaarsen. 

En zo blijven we bezig, een afwijking zoals er zoveel zijn.


8 opmerkingen:

  1. Die inspiratie komt bij mij dikwijls als ik het gras afrij.
    Eerst al het gras een beetje aan de lange kant laten worden en dan enkel afrijden wat echt pelouze moet blijven. De niet afgereden stukken worden dan bij de volgende maaibeurt weer pelouze of blijven lang of worden nadien omgespit en beplant.
    trial and error.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuke afwijking, mij niet onbekend. Tijdens het kerstverlof gaat m'n rabarber verhuizen en ook hier deinen de planteilanden nogal eens uit.:-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ons gewezen groot grasveld werd in de loop der jaren almaar verder afgeplagd. Het huidig resultaat: heel veel beplanting en niks gras meer. We hebben toch geen konijnen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ooit begonnen we hier ook met een groot voetbalveld gras (met zitmaaier en zo), gelukkig is dat verleden tijd.

      Verwijderen
  4. Toen ik de foto zag, dacht ik eerst dat er molshopen van een enorm formaat in de tuin waren verschenen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Die zijn er soms ook maar zijn zo met de riek weer geëgaliseerd.

      Verwijderen
  5. Erg leuk om de gedachten te laten gaan over een nieuwe aanplant.
    Hier gaan een paar bomen/ coniferen verdwijnen binnenkort. ook weer nieuwe kansen om iets nieuws uit te zoeken.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. En ondertussen ben je volgens mij al een tijdje aan 't wikken en wegen welke heester je er gaat planten. Want de plaatsen zijn duur aan 't worden denk ik.

    BeantwoordenVerwijderen

Dank je wel om een reactie achter te laten. Als je opteert om als 'Anoniem' te reageren omdat dit het eenvoudigst is, wil je dan je opmerking wel besluiten met je voornaam/naam? Het is plezant om te weten wie mijn blog bezoekt en reageert. Even simpel als 'Anoniem' is 'Naam/URL'. Van die URL hoef je je niks aan te trekken, je vult gewoon je naam of roepnaam of alias in en ... hopsakee, dat werkt ook. Merci.