21 maart 2014

orgie met vliezen

"Een vijftal koppeltjes", tot de nacht van 19 maart op 20 maart. Wat er toen gebeurde is me een raadsel maar de dag daarop zaten er plots 50, misschien 60 bruine kikkers en enkele padden in onze zwemvijver. Een nachtelijke invasie, allemaal tegelijk. Het moet zijn dat ons water in één of andere toeristische kikkerbrochure werd opgenomen want hoe weten al die amfibieën ineens dat er hier een geschikte paarplek is. Doordat de zon gisteren de ganse dag scheen kon ik alle bewegingen onder water prima volgen. Wat ik zag heb ik de vorige halve eeuw nooit eerder gezien. Leerrijk, spannend met de ene ei-afzetting na de andere.




Het gekke was (vandaag gaat het zelfde tafereel door, de afterparty zeg maar) dat alle paartjes de eitjes in één specifieke waterleliemand afzetten. Er staan 5 zulke manden in de zwemvijver en toch was blijkbaar 1 daarvan uitverkoren. Bij momenten lagen er meer dan 10 eierklompen in deze mand (middenste foto). Wat me ook fascineert in deze gebeurtenis is dat de 'bevalling' zo gelijktijdig verloopt. De biologische klok van deze grote groep bruine kikkers loopt bijna perfect synchroon. Prachtig om zien was dat bij momenten die kikkers een echt kluwen vormden, een wriemelende brij gladde lichamen alsof ze zichzelf in knopen hadden gewrongen. Wat de voorste poten en wat de achterste waren, was niet meer te achterhalen.

Deze morgen zag ik dat er nog een tiental koppeltjes met een dik wijfje onderaan in en rond deze vijvermand vertoeft. Een pad was bezig met een eisnoer af te zetten, de 'paternoster' hing nog in het lichaam van madam pad. De goudwindes vreten zo te zien de eitjes niet op. Van paddeneitjes weet ik dat ze dat niet lusten maar kikkereitjes?


Als deze week voorbij is zullen er zo'n 60 kikkerdrillen in de zwemvijver zweven. De hieruit voortkomende larven en kikkervisjes zullen zich nestelen in de draadalgen (het groen op de foto) en hier ook van eten. Het zijn ook deze algen die de kikkerparen precies naar deze vijver lokken. In de 2 andere - algenloze -poelen in onze tuin is geen enkele eierklomp afgezet. Ze moeten dat rieken, denk ik.

Bruine kikkers zijn honkvast. Ze keren steeds terug naar hetzelfde voortplantingswater. Ik ga me niet aan een berekening wagen maar als deze karrenvracht kikkers en een deel van hun nakomelingen komende jaren blijft terugkeren en dit in toenemende getale, gaat er een moment zijn dat het 'kot te klein wordt'. Dat zijn zorgen voor later. Jammer blijft wel dat de salamanders wegblijven.

het paddenkoppeltje en de reflectie van bovenwaterfotografie :)



9 opmerkingen:

  1. Vetzakkerij! ;-)
    Er sneuvelt wel jaarlijks een gígantisch percentage kikkervisjes en jonge kikkertjes. Ik heb me ooit laten wijs maken dat er gemiddeld van elke kikkerdrilklomp maar 1 kikker terug in de vijver geraakt om zich voort te planten (al vermoed ik dat dit toch wat overdreven is).

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een spektakel! Hele mooie foto's trouwens.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Voor een goede orgie moeten we bij Ludo zijn, zullen ze gedacht hebben :-)

    (enerzijds jaloers op het mooie spektakel - anderzijds blij dat het hier salamandertjes zijn die in onze poel komen paren)

    Knappe foto die laatste! Origineel!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Unieke foto's, de camera bewijst zich.
    Maar dat "het kot te klein wordt" tja, wat te doen dan?
    Mooie waarneming dat de draadalgen zo aantrekkelijk blijken te zijn. Dat bewijst maar weer dat schoonmaakneigingen in de vijver beheerst moeten worden. Dat komt mij persoonlijk uiteraard ook goed uit;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Vanaf mei juni verdwijnen deze algen zo goed als helemaal. Momenteel staat de pomp die het water door de helofytenfilter trekt stil, na de paasvakantie draait deze opnieuw waardoor de algen beetje bij beetje verdwijnen. Het is hier zeker geen plaag en beperkt zich tot de vijverwanden (folie). Voor de kikkerpopulatie een onmisbare schakel.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Zo ongegeneerd een orgie fotograferen, 't is weer eens wat anders ;)
    Een vijvertje lijkt mij echt wel een zeer boeiend tuinelement, ik hoop dat dat er hier ooit ook komt.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ludo is een voyeur ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Dit is nu eens een orgie die naam waardig, zie. Losbandig leventje hebben die gladde kerels.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Prachtige foto's Ludo! Wat een spektakel. Ik moet het momenteel stellen met 1 paddensnoer en een eenzame bruine kikker, maar heb dan weer wel al een mooi aantal salamanders mogen spotten in de poel.

    BeantwoordenVerwijderen

Dank je wel om een reactie achter te laten. Als je opteert om als 'Anoniem' te reageren omdat dit het eenvoudigst is, wil je dan je opmerking wel besluiten met je voornaam/naam? Het is plezant om te weten wie mijn blog bezoekt en reageert. Even simpel als 'Anoniem' is 'Naam/URL'. Van die URL hoef je je niks aan te trekken, je vult gewoon je naam of roepnaam of alias in en ... hopsakee, dat werkt ook. Merci.