19 juni 2010

klimrozen

De rozen staan momenteel op hun mooist. Tijd voor de rozenliefhebbers om op stap te gaan. In vele opentuinen zijn het de pronkstukken van de fiere eigenaars. Zelf loop ik niet zo wild van rozen, zeker niet van de grootbloemige, al hou ik wel van rozengeur. Zo heb ik ooit een Rosa Getrude Jekyll, één van de zogenaamde David Austinrozen, in mijn tuin gehad. Een mottige gevulde bloem, maar die geur, .... hmmm, precies dat je met je neus in een verse zak potpourri snoof. Minstens even lekker als seringen- en meiklokjesgeur. En dat wil al wat zeggen. Maar na een paar jaren kwijnde ze weg. Ik vond dit zelfs niet erg. Ze misstond gewoon in mijn tuin .

De blauwe klimroos (Veilchenblau, denk ik) in de voortuin.

Ondertussen, na een aantal aankopen 'met de ogen', heb ik geleerd dat grootbloemige rozen het in mijn ecologische tuin niet naar hun zin hebben. De zandgrond is blijkbaar te mager en zonder meststoffen (rozenkorrel etcetera) blijven ze maar net in leven en hebben ze onvoldoende energie om hun grote bloemen te vormen. De zachtgeurende roze klimroos New Dawn is hierop de uitzondering. Hij/zij klimt al meer dan tien jaren in mijn valse acacia. De kleinbloemige roosjes daarentegen doen het hier prima. Ze passen ook meer in mijn wilde tuin. Ze creëren een romantische sfeer zoals de natuur het ook zou doen.

de geurende Paul's Himalayan Musk moet ooit het hele fietsenhok overwoekeren.

De rambler Paul's Himalayan Musk is zeker een aanrader. Het is een sterke soort, klimt op korte tijd metershoog en verspreidt een subtiele heerlijke geur. In onze tuin klom zij eerst in een appelboom maar omwille van de zwemvijver moest zij verplant worden. Momenteel is ze tot mijn vreugde gestart met ons houten fietsenhok te overwoekeren. Ook de Guirlande d'Amour heeft het hier naar zijn zin, al heeft het verplanten (om dezelfde reden als hierboven) haar geen goed gedaan. Maar het gaat wel goed komen. Tenslotte heb ik ook nog een Félicité et Perpétue. Dit voorjaar heb ik er een verjongingskuur op toegepast -diep ingesnoeid zeg maar- en is ze terug gezond en wel om mijn kleinfruit-hoekje op te fleuren.

Delen

3 opmerkingen:

  1. Ik heb ook ooit een Paul's Himalayan musk gekocht bij Houtmeyers - correctie: gedacht te kopen - maar die deed het hier niet zo bijzonder.
    Tegelijk met die roos kocht ik ook een Filipes Kiftsgate (die ook een andere bleek te zijn, nl Goldfinch) en dat is wel een absoluut succes. (Zie deze foto.)
    Vorig jaar opnieuw bij Houtmeyers gemeend een Filipes Kiftsgate te moeten kopen, en het blijkt toch weer een Goldfinch. Wat mij betreft, dààr koop ik geen rozen meer als ik echt een bepaald ras wil.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. goossens peggy17 juli, 2011 12:55

    Ik wil in het najaar een guirlande d'amour kopen. Hoop dat hij aanslaat, want vind rozen moeilijk precies.
    Heb ondertss sinds vorig jaar een Ella Elisabeth gekocht in de tuin van Ivo Pauwels. Het is een enkelvoudige, roze met geel hartje. Net een bloesem ! Mooie roos, maar vind dat ze nogal traag groeit en precies nogal veel wilde scheuten maakt. Nog een beetje geduld hebben, denk ik ! ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @peggy: guirlande d' amour is een prima roos en helemaal niet moeilijk. Heb hem ook maar staat bij mij iets te donker. Goede keuze.

    BeantwoordenVerwijderen

Dank je wel om een reactie achter te laten. Als je opteert om als 'Anoniem' te reageren omdat dit het eenvoudigst is, wil je dan je opmerking wel besluiten met je voornaam/naam? Het is plezant om te weten wie mijn blog bezoekt en reageert. Even simpel als 'Anoniem' is 'Naam/URL'. Van die URL hoef je je niks aan te trekken, je vult gewoon je naam of roepnaam of alias in en ... hopsakee, dat werkt ook. Merci.