31 december 2009

infans consumentalis

Als mijn vluchtig opzoekingswerk tot het juiste resultaat heeft geleid, is het verboden om tijdens kinderprogramma's op TV reclame te tonen. Dit geldt ook voor 5 minuten voor en 5 minuten na de uitzending. De beweegreden voor deze regelgeving is dat kinderen heel vatbaar zijn voor commerciële boodschappen en dat zij hiervoor best afgeschermd worden. Kinderen laten we best 'homo ludens' zijn, later als ze groot zijn, is er nog tijd genoeg om er échte consumenten van te maken: verleiden, schijnbehoeften creëren, doen kopen, verbruiken of verslijten en opnieuw doen kopen.

Ik sta achter dat reclameverbod. Daarom dat ik me een bult verschoot toen ik deze week de kinderen zag thuiskomen van de Gert- en Samsonshow. Bij het buitengaan werd hen een zakje door Studio 100 in de handen gewerkt. De managers van het jaar kennen overduidelijk de knepen van het vak om hun kas te spekken. De regelgeving die geldt bij TV-uitzendingen (en de filosofie hierachter) wordt hier door Gertje en Hans ferm aan hun laars gelapt. Tot in het extreme toe worden de jonge kinderen bespeeld en aangezet tot het consumeren van Studio 100-producten: yoghurt, Playstation Singstar, JBC-kledinglijn, Telenet ,... .

een greep uit de reclamezak

De duizenden kinderen die via de jaarlijkse kerstshow naar Antwerpen worden gelokt -en daar veel plezier beleven- veranderen nà de show in pure consumenten waarvan door Gert et Co verwacht wordt (en berekend is zeker?) dat zij een miljoenenstroom euro's doen vloeien richting Schelle. Of de kerstshow nu hoofdzaak dan wel vooral een (legaal) reclamemedium is, is hoe langer hoe meer voor mij een vraagteken. In ieder geval, de achterliggende gedachte van de reclamevrije kinderuitzendingen is hier ver zoek.

'In het olifantenverblijf -mét superster Kai Mook- stonk het' vertelden de kinderen. Het is niet het enige waar een reukje aan is.

1 opmerking:

de zeggenschap zei

KinderBEhandeling? KinderVERhandeling?
Ze zijn zo leuk, meneer, de Samsons, K3's en Megamindi's van deze lucratieve wereld.