22 januari 2022

scheefbloemwitje

Waarneming van 20/8/2021  


De voorbije zomer en herfst was er geen activiteit op mijn blog. De reden daarvoor heb ik hier en daar al toegelicht. Er waren (en zijn) psychomedische issues waar ik op dit moment nog steeds medicatie voor inneem en waardoor ik eveneens in de onmogelijkheid ben om mijn werk terug op te nemen. Dit betekent niet dat er geen bijzondere waarnemingen in de tuin gedaan werden. Eentje daarvan is de aanwezigheid van een zeer zeldzaam witje, namelijk het scheefbloemwitje.

Op de website van de Nederlandse Vlinderstichting staat nog steeds dat er geen waarnemingen in Vlaanderen gedaan zijn maar dat de komst ervan wel verwacht wordt. Op de kaart van de geografische verspreiding op waarnemingen.be zie je evenwel dat het scheefbloemwitje in heel Vlaanderen reeds gezien is, al zullen er wel enkele foute determinaties tussen zitten. De aanwezigheid is zo recent dat het scheefbloemwitje in geen enkele van mijn vlindergidsen voorkomt.

Je kan dit witje herkennen aan de zwarte vlekken op de vleugels (zie foto's). De tekening van de vleugelpunt loopt verder dan de zwarte stip. Deze zwarte stip is vervolgens niet rond zoals bij het kleine koolwitje maar heeft eerder de vorm van een geopende parachute met naar binnen gericht de bolle kant en gericht naar de achterrand de holle kant. De vlinder heeft de scheefbloem (Iberis - niet aanwezig in onze tuin) als waardplant en is afkomstig uit de Alpen.

Waarneming van 2/9/2021

 

3 opmerkingen:

  1. Ja, Ludo, je leven gaat nu al een aantal maanden niet, zoals je het je zou wensen. Gelukkig is er je tuin: dé plek, waaraan je je ziel en zaligheid in hebt gegeven. Je zult er veel ontspanning kunnen vinden, dat blijkt uit ook de bijzondere waarnemingen, die je steeds hebt kunnen doen.
    Er komen weer betere tijden!
    Hartelijke groet, Zem.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oei Ludo, de eerste zinnen klinken niet goed. Verzorg je goed en laat je goed omringen. Binnenkort ontwaakt de natuur, ik wens jou dat je daar heel veel troost en energie kan uithalen!

    BeantwoordenVerwijderen

Dank je wel om een reactie achter te laten. Als je opteert om als 'Anoniem' te reageren omdat dit het eenvoudigst is, wil je dan je opmerking wel besluiten met je voornaam/naam? Het is plezant om te weten wie mijn blog bezoekt en reageert. Even simpel als 'Anoniem' is 'Naam/URL'. Van die URL hoef je je niks aan te trekken, je vult gewoon je naam of roepnaam of alias in en ... hopsakee, dat werkt ook. Merci.