1 augustus 2017

het klaverblaadje


het klaverblaadje

Het is een kwestie van toeval dat het nachtvlindertje waar deze keer mijn oog op viel, de naam 'klaverblaadje' draagt terwijl het vorige een 'rozenblaadje' was. Tenzij deze nachtvlinders onderling hebben afgesproken dat ze mijn blog eens de poëtische toer gingen laten opgaan. Die kans is niet zo groot want ik betwijfel of het zo goed botert tussen de beervlinders en de spanners. Ja, het klaverblaadje is van de spanner-familie. Alle leden ervan hebben rupsen die zich voortbewegen door de achterste poten tegen de voorste te schuiven waardoor het lichaampje een boog vormt. Hiermee lijken zij precies de afstand te meten, niet verwonderlijk dat de spanners hierdoor ook wel eens landmeters genoemd worden. Bij de Vlinderstichting las ik dat het klaverblaadje moeilijk tot zeer moeilijk te determineren valt. Als leek, met enige bescheiden ambitie weliswaar, vond ik dat best meevallen. Het is die hondenpootafdruk op de vleugels die het mij gemakkelijk maakte. Met het blote oog vallen ze niet op maar op de foto trekken ze alle aandacht. Dit grijs opvliegend vlinderniemendalletje is van dichtbij best een knapperd. 


1 opmerking:

  1. Deze is vaak te spotten in Lummen?

    Leuke nachtvlinder iig.

    BeantwoordenVerwijderen

Dank je wel om een reactie achter te laten. Als je opteert om als 'Anoniem' te reageren omdat dit het eenvoudigst is, wil je dan je opmerking wel besluiten met je voornaam/naam? Het is plezant om te weten wie mijn blog bezoekt en reageert. Even simpel als 'Anoniem' is 'Naam/URL'. Van die URL hoef je je niks aan te trekken, je vult gewoon je naam of roepnaam of alias in en ... hopsakee, dat werkt ook. Merci.